Pedro Peters, Jeroen Fukken, Frank van Setten

Vervoerders pleiten voor langere duur OV-concessies

Het moet mogelijk zijn om de duur van de vervoersconcessies te verlengen. Daarvoor moeten huidige contracten worden opengebroken. Dat stelde Frank van Setten, adjunct-directeur van Arriva Trein donderdag tijdens het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Als een concessie langer duurt, kunnen vervoerders meer geld investeren in het openbaar vervoer. Ook kan de relatie met de opdrachtgever verder worden verbeterd.

Openbaar vervoerspartijen ondertekenden donderdag het initiatiefstuk ‘Samen op reis: OpStap naar een beter OV’ waarin afspraken zijn gemaakt om het OV landelijk beter af te stemmen. Om dit te realiseren wordt dit jaar met diverse projecten gestart.

Modelconcessie

Een van de projecten waaraan de vervoerders en overheden samen aan gaan werken, is het ontwikkelen van een modelconcessie. Dit moet ervoor zorgen dat de huidige contractvormen eenvoudiger worden, flexibeler en meer ruimte bieden voor innovatie.

Van Setten: “We hebben in bepaalde gebieden grote bussen met amper passagiers erin die tot half 12 ‘s avond rijden, omdat er in de concessie staat dat de bussen tot laat moeten rijden. We moeten ons afvragen of er in de concessies genoeg ruimte is om meer in te springen op de actualiteit.”

Onderscheiden

Veolia-directeur Manu Lageirse: “In de huidige bestekken is alles voorgekauwd. Je kunt je als vervoerder op geen enkele manier meer onderscheiden. De regie moet bij de overheid blijven, maar hoe het gebeurt dat bepalen de vervoerders.

Een projectgroep gaat samen met het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) de modelconcessie uitwerken. Dit zal halverwege 2013 gereed zijn.

Proefprojecten

Verder worden er in 2014 diverse proefprojecten gestart. In Noord-Nederland gaan Arriva, NS en Qbuzz zich inzetten om het OV-aanbod goed op elkaar te laten aansluiten. De vervoerders maken hiervoor samen met de concessieverleners een ontwerp, waarbij ook afspraken worden gemaakt over tarieven en communicatie.

Andere gezamenlijke projecten zijn de ontwikkeling van een OV Business Card voor zakelijke reizigers en de verbetering van de P+R-terreinen bij stations.

Concessies overstijgen

Siebe Riedstra, secretaris-generaal bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, nam donderdag het eerste exemplaar van het initiatiefstuk in ontvangst namens staatssecretaris Wilma Mansveld.

“OV-bedrijven geven hiermee het signaal af dat de toekomst van het OV en de reizigers centraal staat. Het is belangrijk dat de grenzen van de concessies worden overstegen”, aldus Riedstra.Initiatiefnemers van het initiatiefstuk zijn reizigersvereniging Rover en duurzaamheidsorganisatie Urgenda.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.