busstation, Breda

Aanbesteding openbaar vervoer Brabant gestart

De provincie Noord-Brabant gaat het komend jaar op zoek naar een of twee bedrijven die vanaf 2015 het openbaar vervoer kunnen verzorgen in het grootste deel van de provincie. Alleen het gebied van het samenwerkingsverband SRE rondom Eindhoven valt buiten de aanbesteding. In het definitieve Programma van Eisen en Wensen heeft het provinciebestuur omschreven hoe het busvervoer eruit moet zien.

Met de nieuwe contracten sluit de provincie aan bij de visie op het openbaar vervoer die vorig jaar is verschenen. Uitgangspunten zijn bijvoorbeeld dat er zo veel mogelijk bussen worden ingezet op plekken waar veel reizigers zijn en dat er zo min mogelijk lege of bijna lege bussen moeten rijden. Alle buurtbussen blijven in de nieuwe contracten rijden. De regiotaxi’s vallen buiten de busconcessies en worden niet meegenomen in de aanbesteding.

‘Goed en scherp bod’

Jaarlijks besteedt de provincie 55 miljoen euro aan subsidies voor busvervoer. Meer geld is er niet, waarschuwt gedeputeerde Ruud van Heugten alvast. “We vragen vervoerders dus om met een goed en scherp bod te komen om zo veel mogelijk busvervoer aan te kunnen bieden.” Om vervoerders die te maken krijgen met hogere kosten tegemoet te komen, houdt de provincie rekening met aanpassingen in het vervoersaanbod.

Welke dat zijn staat nu nog niet vast. De provincie is uitgegaan van een kernnetwerk met lijnen die vanaf 2015 in ieder geval moeten rijden en ook in welke frequentie. “We vragen de vervoerders een aparte prijs te berekenen voor de opties, zoals bussen in de avonduren en het weekend voor de dun bezette lijnen. Als alle prijzen bekend zijn kunnen we pas besluiten wat precies aan buslijnen zullen inkopen.”

Op basis van de reacties van gemeenten, reizigersorganisaties en ander belanghebbenden heeft de provincie het kernnetwerk dat ze zelf opgesteld had nog wat uitgebreid met een aantal extra lijnen. Een voorbeeld is lijn 270 van station Den Bosch naar Empel.

Prijs buskaartjes

Vervoerders die de nieuwe concessies binnenhalen krijgen onder voorwaarden de vrijheid om zelf de prijs van busritjes te bepalen. Van Heugten: “We staan als provincie niet toe dat de vervoerder de prijzen voor de kaartjes per jaar met meer dan 1 procent verhoogt naast de normale indexering.”

Tot 29 augustus kunnen belangstellende vervoerders inschrijven voor de nieuwe concessies. De verwachting is dat er aan het einde van dit jaar dan twee nieuwe contracten gegund worden. Het definitieve Programma van Eisen en Wensen en het bestek worden aan het einde van deze maand gepubliceerd

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Aanbesteding openbaar vervoer Brabant gestart”

Kees van Leeuwen|20.03.13|17:08

Als OV specialist namens de SP hoop ik dat de toekomstige vervoerder heel goed nadenkt alvorens in te schrijven op deze Concessie.
Ik vindt het een slechte zaak als provincies van te voren al met een budgetverhaal komen.
Men ziet het liefst dat er voor een appel en een ei de Concessie wordt aangegaan en dat dit ten koste gaat van het personele verhaal.
Of dat een vervoerder tegen wil en dank inschrijft om wille van marktaandeel verwerving.
Financieel zal dit op termijn gevolgen geven!!

Sander Rom|20.03.13|21:24

Misschien dat NS via Qbuzz gaat inschrijven op de aanbesteding. Zodat NS een grote marktaandeel krijgt in het openbaar vervoer.

Sander Peeters|26.03.13|10:49

Beste Ruud van Heugten,
Wij lezen nu niets meer over de doelstelling om 100% elektrisch openbaar vervoer op termijn in Noord-Brabant te verkrijgen?
Op z’n minst is dit opmerkelijk te noemen. Mogelijk dat het definitieve Programma van Eisen en Wensen hierover nog uitsluitsel geeft of misschien is het politieke idealisme nu hiervan alweer genezen? Met slechts 55 miljoen euro kun je immers ook niet zoveel praktische dingen op werkelijk groene stroom doen. Een integrale aanpak ontbreekt opnieuw!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.