Kaartjes uit bus halen verhoogt sociale veiligheid

Toezichthouder, openbaar vervoer

Een systeem in bussen waarmee kaartjes pas uitgeprint worden op het moment dat ze nodig zijn, kan de sociale veiligheid van chauffeurs verhogen. Doordat de plaatsbewijzen pas geldig zijn nadat ze zijn uitgeprint, rijden buschauffeurs met minder waarde rond. Dat vermindert de kans op overvallen, zegt directeur Manu Lageirse van Veolia.

FNV Bondgenoten pleitte afgelopen weekend voor een elektronisch betaalsysteem in bussen. De vakbond wil vanwege de veiligheid af van contante betalingen. Volgens Lageirse biedt pinapparatuur op bussen onvoldoende oplossingen. “Ook de papieren tickets hebben waarde. Als die gestolen worden, dan kunnen die worden doorverkocht. Het blijft een onveilige situatie. Het is beter om te werken aan papier dat alleen waarde heeft als je het uitprint.”

Pilot

Lageirse: “Vroeger hadden chauffeurs heel veel geld nodig op de bus. Dit is al een stuk minder met de komst van de OV-chipkaart. We moeten de drempel hoger maken voor papieren kaartjes, zodat het echt een uitzondering wordt en de cash beperkt blijft”, aldus Lageirse.

Helemaal af van papieren kaartjes zijn we volgens de directeur echter nog niet. “Het zal nog wel een aantal jaren duren voordat de papieren kaartjes helemaal verdwijnen.” Ook Arriva zegt te merken dat door de komst van de OV-chipkaart de contante betalingen sterk zijn afgenomen. Omdat er altijd wel incidentele reizigers zullen zijn die een kaartje kopen in de bus, zegt de vervoerder te kijken naar de technische ontwikkelingen op het gebied van kaartverkoop.

Camera’s

Volgens busvervoerder Connexxion zorgen camera’s op bussen juist voor een verhoging van de sociale veiligheid. Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion: “Vrijwel al onze bussen zijn uitgerust met camera’s. Alle nieuwe bussen worden standaard uitgerust met camera’s.”

FNV meldt dat in 2013 al zes buschauffeurs zijn beroofd met geweld of onder bedreiging van een pistool of mes. Twee jongens spoten vorige maand in Heemskerk verf in het gezicht van een buschauffeur van Connexxion, waarna ze ervandoor gingen met de geldlade. Beltman: “Aan de hand van camerabeelden heeft de politie kort daarna de daders kunnen oppakken. We hebben daarna de schade kunnen verhalen op de daders.”

Pilot Verbeterd Toezicht

Het budget voor de Pilot Verbeterd Toezicht sinds 1 februari dit jaar gehalveerd, waardoor er in de plaats van 60 nog maar 26 veiligheidfunctionarissen in het openbaar vervoer worden ingezet. Deze pilot loopt op 1 mei af en wordt daarna waarschijnlijk niet voortgezet. Staatssecretaris Wilma Mansveld kondigde begin dit jaar aan niet meer te willen investeren in het project en de meeste provincies en stadsregio’s hebben er geen geld meer voor over om er mee door te gaan.

Volgens Lageirse is dat een slechte zaak. “Er moet een norm zijn voor de beleving van sociale veiligheid voor chauffeurs. De sector werkt hieraan. Het mag niet zo zijn dat een buschauffeur of een reiziger in een bepaalde regio minder recht heeft op sociale veiligheid. Daarnaast blijven we samen met de vakbonden oproepen om meer aandacht en budget voor sociale veiligheid.”

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid zal in de toekomst in het bestek los moeten worden gekoppeld van de competitie. Lageirse: “Sociale veiligheid mag wel in een bestek worden opgenomen, maar het moet niet in de puntentelling worden meegenomen. Er mag geen concurrentie op sociale veiligheid bestaan. Daar is iedereen in de sector het over eens. De pilot Verbeterd Toezicht is een heel efficiënt systeem en moet landelijk worden uitgevoerd.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.