‘Laat ruimte vrij voor innovatie in busconcessies’

André Molengraaf, directeur Ginaf

In het bestek voor busconcessies dient ruimte vrij te worden gehouden voor innovatie. Dat zou kunnen door voor innovatieve projecten een minder streng boetesysteem toe te passen. Dat zegt directeur André Molengraaf van busfabrikant Ginaf.

“Zodra een vervoerder iets innovatiefs doet, wordt hij er direct op afgerekend als het misgaat. De vervoerder wordt afgerekend op zijn prestaties, dat is zijn kernfunctie. Tegelijkertijd wordt vervoersbedrijven op deze manier belemmert om nieuwe technieken uit te proberen.”

Pilotproject

Een voorbeeld is volgens Molengraaf een pilotproject met een shuttlebus in Amsterdam. “Deze bus reed over de Amsterdamse grachten. Zodra er een vuilniswagen voor de bus reed of er iemand aan het verhuizen was, ging het mis. En als de buschauffeur dan van route veranderde, dan mistte hij zijn stopplaats. Omdat reizigers direct gingen klagen, betekende dit het einde van het project.”

“Soms moeten we er mee om kunnen gaan dat het niet meteen perfect loopt, want er zijn altijd nog kinderziektes die eruit gehaald moeten worden”, stelt de directeur. Volgens hem kan dit worden opgelost door goede communicatie naar reizigers toe. “Dat kan gedaan worden door de buschauffeur die meer als een gastheer optreedt, maar ook met duidelijke, dynamische reisinformatie waardoor duidelijk wordt gemaakt dat het om een proef gaat.”

Innovatie

Molengraaf: “Innovatie wordt soms tegengehouden door reizigersverenigingen. Die gaan meteen steigeren als een bus niet op tijd rijdt. Er wordt vanaf de start van een concessie verwacht dat bussen punctueel rijden.”

Ginaf biedt elektrische bussen modulair aan, maar is met name pleitbezorger van inductief laden. De busfabrikant ziet in Nederland met name in de grote steden kansen voor elektrische busvervoer. In Nederland ligt echter nog niet de infrastructuur die dit op grote schaal mogelijk maakt.

Infrastructuur

“Het is eigenlijk het kip en ei verhaal. Moeten we eerst de voertuigen kopen óf eerst de infrastructuur aanleggen? Er is schaalvergroting nodig om inductief laden mogelijk te maken. We moeten in Nederland voorwaarden creëren die dit hiervoor de ruimte bieden”, aldus de directeur.

Molengraaf: “Opdrachtgevers willen dat de infrastructuur in de looptijd van de concessie wordt afgeschreven. Zij willen de kosten van de infrastructuur meerekenen in de kostprijs van de bussen.”

Pilot buiten concessie

“Dit is echter niet reëel, want uiteindelijk besparen opdrachtgevers ook op brandstof. Diesel kost per kilometer zo’n 33 cent en elektriciteit kost 8 tot 9 cent per kilometer. In een concessie van 10 jaar rijdt één bus zo’n 100.000 kilometer, dus dan heb je die kosten wel terugverdiend”, zegt Molengraaf.

Om echt voeten aan de grond te krijgen met elektrisch busvervoer is het nodig om de pilots buiten de concessie te halen, stelt Molengraaf. “Dat kan bijvoorbeeld bij touringcarbedrijven. Zo zouden er laadpunten kunnen bij druk bezochte plekken zoals de Efteling en Keukenhof.” Als zo’n pilot zich eenmaal heeft bewezen, kan dit ook in de dienstregeling van het OV worden toegepast volgens de directeur. [partner ginaf]

Marieke van Gompel

Bekijk hier het video-interview dat OVPro.nl eerder met Ginaf-directeur André Molengraaf had:


Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “‘Laat ruimte vrij voor innovatie in busconcessies’”

Paul Lamote|08.07.13|20:44

Regulier OV is geen speeltuin voor innovaties van fabrikanten.

Aland van Valkenburg|03.07.13|09:38

Innovatie… De OVchipkaart, hoe lang heeft het geduurd na de strippenkaart, voor deze innovatie er kwam? Hoe werd er gestunteld en gestruikeld (de Siemens MLK)? Op welke punten verschilt het van het originele idee? Uitgerekend de problemen met het vergeten uit te checken en het te vroeg uitchecken waren van te voren bekend en werden niet opgelost.
De beste oplossing is niet allerlei lapmiddelen er aan hangen, maar aan de basis IN het systeem.