Onderzoek naar kosten door verkeerd uitchecken OV-chipkaart

Vervoerders starten een onafhankelijk onderzoek naar het bedrag dat bij hen terechtkomt doordat reizigers moeilijkheden hebben bij het uitchecken. Zij doen dat op aandringen van de ANWB en reizigersorganisatie Rover. De vervoerders verwachten dit najaar met de resultaten van het onderzoek te komen.

Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één van de grootste problemen en ergernissen bij het reizen met de OV-chipkaart. Reizigers vergeten bijvoorbeeld uit te checken, kiezen op een station het verkeerde poortje of paaltje. Ook krijgen ze soms te maken met apparatuur die buiten werking is. De reiziger is in de meeste gevallen een te veel betaald bedrag aan borg kwijt die hij niet gemakkelijk kan terugvragen.

Vervoerders

De ANWB en Rover willen dat er oplossing komt voor deze problematiek. Een onderzoek naar de omvang van probleem is daarvan een begin. De vervoerders die meedoen aan het onderzoek zijn NS, RET, HTM, GVB, Connexxion, Arriva, Veolia, Syntus, EBS en Qbuzz.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Onderzoek naar kosten door verkeerd uitchecken OV-chipkaart”

Peter Brok|02.07.13|15:07

Ben ik ook erg nieuwsgierig naar!!

T. van der Heijden|10.07.13|12:28

terug naar kaartjes en betaalbaar houden. veeeel te duur de chipkaart en werkt bijna nooit met uitchecken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.