‘OV Amsterdam kan 10 procent veiliger en 20 procent sneller’

tramlijn 5, gvb

GVB verwacht dat het openbaar vervoer in Amsterdam tot en met 2024 10 procent veiliger kan en 20 procent sneller. Daarnaast denkt de stadsvervoerder eenderde meer reizigers te kunnen vervoeren en met 40 procent minder exploitatiesubsidie te werken. Stadsregio Amsterdam heeft donderdag het vervoerplan ‘Op weg naar beter OV’ vastgesteld. Het Amsterdamse openbaar vervoer wordt naar verwachting dit najaar gegund aan GVB voor de periode tot en met 2024.

Het openbaar vervoer in Amsterdam moet het doen met fors minder exploitatiesubsidie, die omlaag ging van 150 miljoen euro in 2011 naar circa 50 miljoen euro in 2024. Volgens GVB kan de kwaliteit omhoog door slimme keuzes te maken.

Dienstregeling

Zo wil de vervoerder met een nieuwe dienstregelingsconcept forensen en studenten sneller op hun bestemming brengen. Dat gebeurt straks via de vijf belangrijkste OV-knooppunten van Amsterdam: station Zuid, Centraal Station, Amstelstation, station Bijlmer ArenA en station Sloterdijk.

De metro is en blijft, zeker na de komst van de Noord/Zuidlijn, de ruggengraat van het openbaar vervoer in Amsterdam. Lijnen zonder toegevoegde waarde worden geschrapt. Trams en bussen krijgen een betere aansluiting op de diverse metrolijnen die hoogfrequent rijden.

Hoogfrequente lijnen

Het huidige ‘spaghetti-netwerk’ is fijnmazig, slingert door de stad en heeft relatief lage frequenties. Reizigers van nu willen juist hoogfrequente lijnen. Een keer overstappen vinden ze minder erg, zolang de frequentie van die lijn maar hoog is en je dus nooit lang hoeft te wachten.

Het openbaar vervoer in Amsterdam gaat extra rijden waar veel reizigers zijn. De inzet op zwakke lijnen verschuift naar sterke lijnen. De metro wordt op termijn hoogfrequent en doet in 2014 daartoe een eerste stapje door vaker te rijden op zaterdag- en zondagochtend.

Haltes opheffen

Om een grote groep reizigers sneller op hun bestemming te laten komen, worden in 2014 25 weinig gebruikte haltes (van de in totaal 1.900 haltes) opgeheven. Voor de gebruikers van die haltes is een alternatief beschikbaar.

Stadsregio Amsterdam wil in de periode 2014-2015 600 miljoen euro extra investeren in het regionale openbaar vervoer. Een groot deel daarvan zal in Amsterdam worden besteed. Het gaat onder andere om aanpassingen aan de infrastructuur en doorstromingsmaatregelen, zoals vrije bus- en trambanen en het verplaatsen of opheffen van haltes.

 

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.