Veolia-directeur Manu Lageirse

‘Hoge reiskosten door afrekenen achteraf met OV-chipkaart’

Het achteraf afrekenen op basis van de gereisde kilometers met de OV-chipkaart heeft er voor gezorgd dat het reizen met het openbaar vervoer juist duurder is geworden. Het betalen per kilometer is kostenverhogend omdat dit meer backoffice-werkzaamheden vereist, het levert de reiziger ongemakken op en heeft beperkingen. Dat zegt directeur Manu Lageirse van Veolia.

Tarieven

Lageirse vergelijkt in een column de Nederlandse situatie met die in het buitenland. De oorzaak van de problemen met de OV-chipkaart zitten volgens de directeur “veel minder in de overstap van de papieren naar elektronische drager, maar in de fundamentele keuze voor hoe tarieven afgerekend worden”.

De gevolgen van de keuze om achteraf af te rekenen voor het aantal kilometers dat een reiziger heeft afgelegd, zijn volgens hem enorm. Lageirse: “Je moet niet alleen inchecken maar ook uitchecken. In het buitenland hoef je alleen uit te checken om de poortjes open te krijgen, niet voor afrekening van je reis.” Het systeem in Nederland is volgens de directeur daardoor stukken duurder en de reiziger betaalt daar nu voor. Daarnaast zou het systeem minder gebruiksvriendelijk zijn.

Zones

Lageirse: “Vroeger was de basiseenheid een zone en kreeg je een soort subsidie van de ene reiziger naar de andere. Of je nu drie haltes reisde of tien in dezelfde zone, je betaalde dezelfde prijs.” Volgens de directeur is het een illusie om te denken dat we eerlijk zijn door per kilometer af te rekenen, want ook nu zou de ene reiziger voor de andere betalen. “Als je een bus neemt waar vijftig mensen mee reizen, dan betaal je evenveel voor een reis als met een bus waarin je de enige passagier bent. Daarnaast is de gemiddelde waarde per reis per bus 1,50 euro.” De kilometertarieven zijn volgens Lageirse ook op basis van gemiddelde bezettingen tot stand gekomen.

In het buitenland wordt er volgens hem met systemen gewerkt die voor een eenvoudige distributie van kaarten zorgen. “Deze permanente en wegwerpkaarten kunnen met een bank- of creditkaart worden aangeschaft. Reizigers hebben een ruime keuze aan producten zoals trajectkaarten, dagkaarten en zonekaarten”, aldus Lageirse.

Geld claimen

“Als de apparatuur om uit te checken niet werkt, dan moet de reiziger zijn geld via complexe omwegen terugclaimen. Daarnaast is het voor de vervoerders een hele uitdaging om er achter te komen of iemand echt vergeten is om uit te checken en daardoor te veel betaald heeft óf dat iemand bewust niet uitgecheckt heeft omdat de rit duurder is dan de instapprijs”, aldus Lageirse.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Hoge reiskosten door afrekenen achteraf met OV-chipkaart’”

Evert Bouws|14.08.13|00:27

Nou horen we het ook eens van een ander. Het huidige saldosysteem is bepaald niet klantvriendelijk, al was het alleen maar, omdat een reiziger die een bus of tram verlaat, wel erg veel tegelijk moet doen: in een meestal nog rijdend voertuig zich naar de uitgang begeven; daarbij heb je beide handen nodig om niet om te vallen. De meeste reizigers hebben ook enige bagage bij zich, dus dat maakt het nog wat moeilijker. En dan moet je de chipkaart pakken en uitchecken. Opperste concentratie is nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.