R-net, bus

Grontmij werkt aan vijf projecten voor OV-netwerk R-net

Grontmij gaat vijf opdrachten uitvoeren die deel uitmaken van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk R-net. In opdracht van provincie Zuid-Holland werkt het advies- en ingenieursbureau aan het traject Noordwijk – Schiphol en het traject Leiden – Leiderdorp. Daarnaast doet Grontmij onderzoek naar wegdekverwarming bij het busstation Oude Tonge en geeft ze duurzaamheidadvies voor het bustraject van R-net. Ook is het bedrijf in opdracht van Provincie Noord-Holland betrokken bij het uitrollen van de productformule R-net.

De vier provincies, stadsgewesten en stadsregio’s in de Randstad werken op dit moment samen aan de ontwikkeling van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk tussen trein, metro, tram en bus onder de naam R-net. Zij willen R-net realiseren in de periode tot 2028.

Programma van Eisen

Concreet omvatten de vijf HOV-opdrachten de volgende werkzaamheden: voor het traject Noordwijk – Schiphol stelt Grontmij een Programma van Eisen op en voor het traject Leiden – Leiderdorp een verkenning met schetsontwerp en kostenraming. Voor de verduurzaming van het bustraject R-net geeft het bedrijf advies over de lokale mogelijkheden.

De eerste toepassing vindt plaats in het busstation in Oude Tonge. Daarnaast werkt ze bij dit busstation aan een pilot voor duurzame wegdekverwarming door het aanbrengen van infraroodlinten met amorfe structuur, een gezamenlijke innovatie van Advanced Heating Technologie en Grontmij. Voor Provincie Noord-Holland verzorgt Grontmij het UAV-gc contract en de uitvoeringsbegeleiding om honderden halteplaatsen op het kwaliteitsniveau van R-net te brengen.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer

Volgens Wouter Truffino, projectleider Infraprojecten bij Grontmij, is Hoogwaardig Openbaar Vervoer niet voor niets een hot item de afgelopen jaren: “Er wordt hard gewerkt aan de bereikbaarheid van de Randstad. Op snelwegen zoals SAA (Schiphol – Amsterdam – Almere), maar ook op het gebied van openbaar vervoer. HOV levert hier een substantiële bedrage aan. Met onze brede kennis en ervaring op het gebied van mobiliteit helpt Grontmij de provinciale ambitie van HOV te bereiken.”

Met het binnenhalen van deze opdrachten is Grontmij tot eind 2014 actief bij HOV-projecten.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Grontmij werkt aan vijf projecten voor OV-netwerk R-net”

Heimen Stoffels|20.09.13|01:29

Zou mooi zijn als ze ook nog even werken aan de middagspits op SAA. In de ochtendspits mogen R-NET-bussen (en reguliere Connexxion-bussen) de auto’s inhalen via de vluchtstrook. Best een goed idee maar helaas mag dat in de middagspits dan weer niet en daardoor onstaaan er best wat vertragingen omdat de bussen dan dus wel de file inrijden. In mijn ervaring leidt dat meestal tot 5-7 minuten vertraging maar een enkele keer ook 15-18 minuten vertraging. Zou mooi zijn als ze dat ook zouden bekijken.

baxspace|01.10.13|10:21

Het zou mooi zijn als de verbinding R Net Leiden/Leiderdorp zo gemaakt wordt dat deze ooit vertramd kan worden. We moeten toe naar een systeem waarbij bezoekers een stad zo bezoeken dat het aanlokkelijk wordt om de auto bij een P&R, misschien buiten de stad, neer te zetten zodat die mensen snel de (binnen-) stad in kunnen.
Dit zou ook een plek kunnen zijn waar een aantal interlokale buslijnen hun eindpunt hebben, zoals bij Ziekenhuis Leyenburg in Den Haag.
Dat zou visie en duurzaamheid tonen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grontmij werkt aan vijf projecten voor OV-netwerk R-net | OVPro.nl
R-net, bus

Grontmij werkt aan vijf projecten voor OV-netwerk R-net

Grontmij gaat vijf opdrachten uitvoeren die deel uitmaken van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk R-net. In opdracht van provincie Zuid-Holland werkt het advies- en ingenieursbureau aan het traject Noordwijk – Schiphol en het traject Leiden – Leiderdorp. Daarnaast doet Grontmij onderzoek naar wegdekverwarming bij het busstation Oude Tonge en geeft ze duurzaamheidadvies voor het bustraject van R-net. Ook is het bedrijf in opdracht van Provincie Noord-Holland betrokken bij het uitrollen van de productformule R-net.

De vier provincies, stadsgewesten en stadsregio’s in de Randstad werken op dit moment samen aan de ontwikkeling van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer-netwerk tussen trein, metro, tram en bus onder de naam R-net. Zij willen R-net realiseren in de periode tot 2028.

Programma van Eisen

Concreet omvatten de vijf HOV-opdrachten de volgende werkzaamheden: voor het traject Noordwijk – Schiphol stelt Grontmij een Programma van Eisen op en voor het traject Leiden – Leiderdorp een verkenning met schetsontwerp en kostenraming. Voor de verduurzaming van het bustraject R-net geeft het bedrijf advies over de lokale mogelijkheden.

De eerste toepassing vindt plaats in het busstation in Oude Tonge. Daarnaast werkt ze bij dit busstation aan een pilot voor duurzame wegdekverwarming door het aanbrengen van infraroodlinten met amorfe structuur, een gezamenlijke innovatie van Advanced Heating Technologie en Grontmij. Voor Provincie Noord-Holland verzorgt Grontmij het UAV-gc contract en de uitvoeringsbegeleiding om honderden halteplaatsen op het kwaliteitsniveau van R-net te brengen.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer

Volgens Wouter Truffino, projectleider Infraprojecten bij Grontmij, is Hoogwaardig Openbaar Vervoer niet voor niets een hot item de afgelopen jaren: “Er wordt hard gewerkt aan de bereikbaarheid van de Randstad. Op snelwegen zoals SAA (Schiphol – Amsterdam – Almere), maar ook op het gebied van openbaar vervoer. HOV levert hier een substantiële bedrage aan. Met onze brede kennis en ervaring op het gebied van mobiliteit helpt Grontmij de provinciale ambitie van HOV te bereiken.”

Met het binnenhalen van deze opdrachten is Grontmij tot eind 2014 actief bij HOV-projecten.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Grontmij werkt aan vijf projecten voor OV-netwerk R-net”

Heimen Stoffels|20.09.13|01:29

Zou mooi zijn als ze ook nog even werken aan de middagspits op SAA. In de ochtendspits mogen R-NET-bussen (en reguliere Connexxion-bussen) de auto’s inhalen via de vluchtstrook. Best een goed idee maar helaas mag dat in de middagspits dan weer niet en daardoor onstaaan er best wat vertragingen omdat de bussen dan dus wel de file inrijden. In mijn ervaring leidt dat meestal tot 5-7 minuten vertraging maar een enkele keer ook 15-18 minuten vertraging. Zou mooi zijn als ze dat ook zouden bekijken.

baxspace|01.10.13|10:21

Het zou mooi zijn als de verbinding R Net Leiden/Leiderdorp zo gemaakt wordt dat deze ooit vertramd kan worden. We moeten toe naar een systeem waarbij bezoekers een stad zo bezoeken dat het aanlokkelijk wordt om de auto bij een P&R, misschien buiten de stad, neer te zetten zodat die mensen snel de (binnen-) stad in kunnen.
Dit zou ook een plek kunnen zijn waar een aantal interlokale buslijnen hun eindpunt hebben, zoals bij Ziekenhuis Leyenburg in Den Haag.
Dat zou visie en duurzaamheid tonen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.