Race, Jonge Veranderaars, Snapp Car-team

Auto en bus winnaars van race Jonge Veranderaars

De Jonge Veranderaars hebben zaterdag een zenuwslopende race gehouden van Amsterdam naar Brussel en terug. Daarbij kwam de auto het snelst aan in Brussel. De grote verrassing en de favoriete modaliteit van alle deelnemers was echter de bus. De teams reisden met de Thalys van NS Hispeed, een elektrische Nissan Leaf van Movares, een luxe cabriolet gehuurd via SnappCar, een ‘klassieke’ trein en een commerciële lange-afstandsbus. De Jonge Veranderaars is het netwerk voor jonge professionals in de rail- en ov-sector.



De teams moesten niet alleen zo snel mogelijk reizen, maar het vervoermiddel werd ook beoordeeld op flexibiliteit, milieu, prijs en comfort. Bovendien konden de teams bonuspunten verdienen door een aantal cryptisch omschreven plekken in Brussel aan te doen.

Directe verbinding Brussel

David Kramer van de Jonge Veranderaars: “De aanleiding voor het organiseren van deze reis was het ontbreken van een directe verbinding naar Brussel doordat de Beneluxtrein verdween en dat er is gestopt met de Fyra-treinen. We wilden inzicht geven in welke opties er dit moment zijn overgebleven en wat de kosten zijn en hoe de beleving voor de reiziger daarbij is.”

“We willen hiermee een signaal afgeven naar de sector. We hebben de hogesnelheidslijn, maar als we dit laten liggen dan gaan zeker andere vervoerders onze plek innemen.”

Bestemming

De teams ontvingen zaterdagochtend om acht uur een envelop met hun vervoermiddel en de voor hen tot dat moment nog onbekende bestemming. Alle teams kregen de opdracht om te twitteren, waardoor een live, interactief verslag van de wedstrijd ontstond.

Dat de Saab cabriolet van SnappCar een goede kans maakte om te winnen, was halverwege de race al duidelijk. Toch moest het team rennen om na het parkeren van de auto als eerste terug bij de onthaalborrel in Amsterdam te zijn. Daarmee kaapten ze de laatste bonuspunten voor de neus van het Thalys-team weg. Het team van de ‘gewone’ intercity kwam als laatste binnen, moe van het vele overstappen en een gemiste aansluiting.

Infrastructuur

Het team met de elektrische auto kwam in Brussel voor een flinke uitdaging te staan. Het gebrek aan werkende en toegankelijke oplaadpalen over de grens zorgen voor een verloren race. Het concept achter elektrisch rijden wordt met name op milieu erg gewaardeerd in de einduitslag, maar vooral de internationale infrastructuur lijkt er nog niet klaar voor.

De bus verraste daarentegen positief en bleken comfortabel, schoon en heel te zijn. De aanwezigheid van een stabiele Wi-Fi-verbinding is nog wat twijfelachtig, stopcontacten zijn er in elk geval wel. Er werd op de heenweg met Eurolines en op de terugweg met Megabus gereisd.

Snelle verbinding

De Jonge Veranderaars concludeerden dat de snelle verbinding met de Thalys erg duur is en niet flexibel door de verplichte reservering. Bovendien zijn er twijfels of de Thalys de echte topklasse, die in de dure eerste klas verwacht mag worden, wel haalt. De telefoon- en Wi-Fi-verbindingen zijn matig in de vele tunnels en de lounge op het station in Amsterdam is in het weekend pas om tien uur open. Dat is te laat om er echt gebruik van te kunnen maken.

De auto is nog steeds de winnaar op snelheid en flexibiliteit. Het SnappCar-team wist als enige alle bonusplekken in Brussel te bereiken. De 13 jaar oude Saab verliest echter wat punten op het relatief hoge brandstofverbruik. Dat is slecht voor het milieu en voor de portemonnee.

Uitkomst

Omdat er dit keer vier reizigers waren, zijn de resultaten per persoon wel beter. Als er een nieuwere en zuinigere auto was gehuurd, waren de resultaten nog positiever geweest.

In de discussie na de race is niet de auto, maar de bus favoriet bij het merendeel van de deelnemers. Dat ligt deels aan het ontbreken van een goede treinverbinding. Het gat tussen de goedkope, maar slechte verbinding per intercity en de dure, snelle Thalys is te groot.

Nieuwe inzichten

Jonge Veranderaars-voorzitter Evelien Fleskens is erg enthousiast over het verloop van de dag. “Wat we hoopten komt ook uit: het levert super veel inzichten op over snel, makkelijk en goedkoop reizen naar Brussel. Ik ben in elk geval nieuwsgierig geworden naar de bus!”

Er volgt ook nog een videoverslag dat later ook te bekijken is op OVPro.nl.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.