NS, proef, beschikbaarheid, rijtuigen

Eerste selectie voor Nationale OV-prijs bekend

Railforum heeft de eerste selectie voor de Nationale OV-prijs bekendgemaakt. De jury heeft uit de ruim 30 aanmeldingen een eerste selectie van 12 verbeteringen gemaakt die doorgaan naar de tweede ronde. Tot 25 oktober kan iedereen nog innovaties indienen. De prijs gaat naar een verbetering in het OV die op vernieuwende wijze het reizen met OV plezieriger maakt en landelijke invoering verdient.

Het is mogelijk om verbeteringen in te dienen via info@railforum.nl. Later deze maand worden de nominaties van alle beste initiatieven bekendgemaakt. Staatssecretaris Wilma Mansveld is gevraagd de Nationale OV-prijs op 7 november uit te reiken.

De eerste selectie van 12 verbeteringen, in willekeurige volgorde:

1. De webwinkel OV-chipkaart-kopen.nl omdat die de aanschaf van anonieme, al voor NS geactiveerde OV-chipkaarten laagdrempelig maakt.

2. HTM levert hoteliers anonieme OV-chipkaarten met saldo, zodat hotelgasten deze kunnen gebruiken en verrekenen met hotelrekening.

3. Reizen-op-Rekening (achteraf betalen) bestaat nu alleen nog voor zakelijke markt, graag uitbreiden naar de consumentenmarkt.

4. Connexxion en EBS geven in bussen informatie over verstoringen en alternatieve reisadviezen voor eigen bus- en treindiensten.

5. HTM en RET zetten social media actief in om ‘persoonlijkere’ band met reizigers op te bouwen. Een OV-community maakt reizen plezieriger.

6. RET heeft unieke marketingactie inclusief YouTube-film over ‘probeer de tram’ om nieuwe doelgroepen het OV te laten ervaren.

7. Op de Vechtdallijn ervaren reizigers de dienstverlening als beter; Arriva hanteert ‘hands on’ mentaliteit bij verstoringen en zet daarbij eigen bussen in.

8. Instapinfo van NS op station ’s-Hertogenbosch zodat reizigers op het perron kunnen zien in welk rijtuig nog zitplaatsen zijn.

9. Groepskaart van NS waardoor reizen in gezinsverband weer betaalbaar is.

10. App ‘Live OV’ laat zien waar jouw tram, bus of metro zich bevindt, dus of je moet rennen of niet.

11. Het openbaar maken van actuele OV-data in heel Nederland door Stefan de Konink, die ook aan app’s en reisplanners bouwt.

12. Reisplanner van Google Transit.

Een filmpje van een van de verbeteringen:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste selectie voor Nationale OV-prijs bekend | OVPro.nl
NS, proef, beschikbaarheid, rijtuigen

Eerste selectie voor Nationale OV-prijs bekend

Railforum heeft de eerste selectie voor de Nationale OV-prijs bekendgemaakt. De jury heeft uit de ruim 30 aanmeldingen een eerste selectie van 12 verbeteringen gemaakt die doorgaan naar de tweede ronde. Tot 25 oktober kan iedereen nog innovaties indienen. De prijs gaat naar een verbetering in het OV die op vernieuwende wijze het reizen met OV plezieriger maakt en landelijke invoering verdient.

Het is mogelijk om verbeteringen in te dienen via info@railforum.nl. Later deze maand worden de nominaties van alle beste initiatieven bekendgemaakt. Staatssecretaris Wilma Mansveld is gevraagd de Nationale OV-prijs op 7 november uit te reiken.

De eerste selectie van 12 verbeteringen, in willekeurige volgorde:

1. De webwinkel OV-chipkaart-kopen.nl omdat die de aanschaf van anonieme, al voor NS geactiveerde OV-chipkaarten laagdrempelig maakt.

2. HTM levert hoteliers anonieme OV-chipkaarten met saldo, zodat hotelgasten deze kunnen gebruiken en verrekenen met hotelrekening.

3. Reizen-op-Rekening (achteraf betalen) bestaat nu alleen nog voor zakelijke markt, graag uitbreiden naar de consumentenmarkt.

4. Connexxion en EBS geven in bussen informatie over verstoringen en alternatieve reisadviezen voor eigen bus- en treindiensten.

5. HTM en RET zetten social media actief in om ‘persoonlijkere’ band met reizigers op te bouwen. Een OV-community maakt reizen plezieriger.

6. RET heeft unieke marketingactie inclusief YouTube-film over ‘probeer de tram’ om nieuwe doelgroepen het OV te laten ervaren.

7. Op de Vechtdallijn ervaren reizigers de dienstverlening als beter; Arriva hanteert ‘hands on’ mentaliteit bij verstoringen en zet daarbij eigen bussen in.

8. Instapinfo van NS op station ’s-Hertogenbosch zodat reizigers op het perron kunnen zien in welk rijtuig nog zitplaatsen zijn.

9. Groepskaart van NS waardoor reizen in gezinsverband weer betaalbaar is.

10. App ‘Live OV’ laat zien waar jouw tram, bus of metro zich bevindt, dus of je moet rennen of niet.

11. Het openbaar maken van actuele OV-data in heel Nederland door Stefan de Konink, die ook aan app’s en reisplanners bouwt.

12. Reisplanner van Google Transit.

Een filmpje van een van de verbeteringen:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.