Low Car Diet

Topbestuurders laten auto tien dagen staan voor Low Car Diet

Meer dan honderd topbestuurders en directeuren zijn donderdag gestart met het Low Car Diet, waarbij zij voor tien dagen hun auto laten staan en kiezen voor andere manieren van vervoer. Deze actie is een samenwerking van NS, Arriva, Veolia, GVB, Qbuzz, Connexxion, Greenwheels, Snapp Car, Regus, OV-fiets en Urgenda.

Directeur Michiel van Roozendaal van NedTrain: “Mobiliteitsvormen zoals trein, fiets, metro of deelauto’s zorgen voor minder druk op het milieu door minder CO2, minder fijnstof en minder geluidshinder. De elektrische auto rijdt omgerekend 1 op 50 en een trein is gemiddeld 75 procent schoner dan de gemiddelde auto.”

“Daarnaast kan je in de trein ook nog eens werken en tegelijk je boodschappen doen op de stations. Om aan al dit soort voordelen van het OV en concepten als deelauto’s en OV-fiets meer bekendheid te geven organiseren wij samen met de andere partners het uit Amerika overgenomen concept van het Low Car Diet”, aldus de directeur. Van Roozendaal is namens NS verantwoordelijk voor duurzaamheid en partner van het Low Car Diet.

Zuinig rijden

Reizen met de trein wordt door zuinig rijden van machinisten, nieuwe treinen, hergebruik van energie en bijvoorbeeld het zuiniger opstellen van treinen steeds schoner en mogelijk later ook klimaatneutraal. NS en ProRail gaan volgens gegevens van de Rijksoverheid zelfs door het nemen van maatregelen op dit gebied het efficiëntst om met het besparen van stroom van alle bedrijfssectoren.

Het kabinet streeft naar twee procent energiebesparing per jaar. Om dit te stimuleren sluit het rijk Meerjarenafspraken (MJA) met allerlei branches. Voor de railsector wisten NS & ProRail in 2012 de grootste reductie (3,3 procent) te behalen. Over het eerste half jaar van 2013 werden de NS-treinen ook al weer meer dan 2 procent efficiënter.

Nieuwe website

Railforum presenteert op het jaarcongres op 7 november de nieuwe website Duurzaam Spoor waar alle informatie en documentatie over duurzaam spoorvervoer wordt gedeeld. Door deze kennisdeling verwacht Railforum dat er meer samenwerking komt en het spoorvervoer sneller klimaatneutraal wordt.

NS en ProRail willen onder regie van het kennisplatform de Meerjarenafspraken graag uitbreiden met andere spoorbedrijven om de trein zo nog duurzamer te maken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.