Total Cost of Ownership Simulator brengt gebruik bus in kaart

BYD, elektrische bus, Schiermonnikoog

InControl Simulation Solutions heeft de opdracht ontvangen om de de Total Cost of Ownership (TCO) Simulator 1.0 door te ontwikkelen voor de Stichting Zero Emissie Busvervoer. Met de TCO Simulator kan de stichting belanghebbenden voorzien van een universele kosten-rekenmethode die snel, objectief en overzichtelijk de overall gebruikskosten van bijvoorbeeld toekomstig elektrisch busvervoer in kaart kan brengen.

De Stichting Zero Emissie Busvervoer heeft als doel in het jaar 2025 dat alle bussen in het openbaar vervoer in Nederland zero emissie hebben, op een manier die voor alle betrokken partijen financieel aantrekkelijk is. Met behulp van simulatiesoftware is het mogelijk om investeringen door te rekenen op performance, kosten en baten. Daarnaast is het mogelijk om rekening te houden met afschrijvingstermijnen, herinvesteringen en eventuele fluctuaties.

Samenwerking

Voor de omschakeling en implementatie van schoon en betaalbaar openbaar busvervoer is samenwerking nodig tussen alle partijen in de keten. Dit zijn overheden, vervoerbedrijven, producenten van bussen en van energie-infrastructuur, de toeleveranciers van deze producenten, financiële instellingen, kennisinstellingen en belangenverenigingen.

De stichting bevordert en versterkt de samenwerking tussen deze partijen en heeft daarnaast het initiatief genomen om één universele kosten-rekenmethode te ontwikkelen, de TCO Simulator. Incontrol is trots dat haar eigen simulatiesoftware bijdraagt aan dit project. De TCO Simulator is gebaseerd op de Enterprise Dynamics simulatiesoftware van Incontrol.

Uitbreiding

Naast het bestaande aandachtsgebied ‘Voertuigen’ wordt de TCO simulator nu verder uitgebreid met de aandachtsgebieden ‘Energie-Infrastructuur’, ‘Concessies’ en ‘Maatschappij’. Dit wil zeggen dat gebruikers van de simulator scenario’s kunnen invoeren met een focus op deze aandachtsgebieden.

Zo kunnen bijvoorbeeld de financiële consequenties van een investering in elektrische- of hybride bussen doorberekend en vergeleken worden op effecten binnen de genoemde aandachtsgebieden. Maar kan ook onderzocht worden wat voor effect een (voorgenomen) beleidsmaatregel heeft op korte, middellange of lange termijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.