meetinstrument, bus, brandstof besparen

Kastje in bus meet brandstofverbruik Connexxion-chauffeur

Busvervoerder Connexxion wil het verbruik van brandstof van haar bussen in een jaar tijd met minstens vijf procent terugdringen. Daarbij gaat het om enkele miljoenen liters brandstof. Om dit te kunnen realiseren is de vervoerder gestart met ‘Rij Wijzer’, een programma voor brandstofbesparing, schadereductie, besparing op onderhoud en het vergroten van de vitaliteit van chauffeurs. 

1355 bussen van Connexxion en haar dochter Hermes zijn voorzien van een klein meetinstrument waarop elke chauffeur kan aflezen of hij zuiniger rijdt dan voorheen. Het betreft niet alleen de bussen die op diesel rijden, maar ook de schone gasbussen in het gebied Arnhem-Nijmegen, in Zeeland en in Haarlem en omgeving. Via een speciale interne website kan elke chauffeur zijn bezuinigingen (ook thuis) bijhouden.

Rijgedrag

Onder meer bij het optrekken en afremmen worden er aanwijzingen over het rijgedrag naar de chauffeur gestuurd. Hij ziet deze in de vorm van kleine led’s op zijn dashboard. Daarnaast meet het instrument het brandstofverbruik van de bus.

Elke chauffeur van Connexxion kan in aanmerking komen voor een persoonlijke bonus. De hoogte daarvan is afhankelijk van de mate van besparing die hij of zij heeft bereikt.

Het Nieuwe Rijden

Onderdeel van het programma Rij Wijzer is Het Nieuwe Rijden. Iedere buschauffeur heeft daarvoor een training gevolgd. Het Nieuwe Rijden en de module voor brandstofbesparing moeten ertoe leiden dat de buschauffeurs van Connexxion niet alleen veel brandstof besparen, maar dat tevens het rijcomfort voor de passagiers verder wordt vergroot. Het rustiger rijden zorgt er daarnaast voor dat er minder onderhoud nodig is aan de voertuigen en dat de chauffeurs meer ontspannen rijden.

Volgens Connexxion zijn de eerste ervaringen van de chauffeurs positief. Zij merken dat zij minder snel optrekken, eerder de bus laten uitrollen bij de nadering van een halte of verkeerslicht en minder snel een bocht nemen.

Resultaten

Rij Wijzer-projectleider Robèrt Weijers: “Het gaat om een zeer uitgebreid programma, dat specifiek is gericht op de chauffeur en dat zich in dit stadium focust op brandstof. In de korte tijd dat we er nu mee bezig zijn behalen we al uitstekende resultaten. We zien dat de chauffeurs onderling de resultaten vergelijken en er mede daardoor een traject van continue verbetering ontstaat.”

Sycada.Green, die de module voor brandstofbesparing heeft ontwikkeld, is bijzonder blij dat Connexxion als eerste grote streekvervoerder het initiatief heeft genomen tot Rij Wijzer. Kristian Winge Managing Director van Sycad.Green: “Met de invoering van de Rij Wijzer kunnen we zien dat verduurzaming van de vloot hand in hand kan gaan met belangrijke elementen als kostenbesparing en verhoging van de winstgevendheid. De technologie die door Sycada.Green is ontwikkeld, maakt de principes van Het Nieuwe Rijden direct toepasbaar voor de chauffeurs.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kastje in bus meet brandstofverbruik Connexxion-chauffeur | OVPro.nl
meetinstrument, bus, brandstof besparen

Kastje in bus meet brandstofverbruik Connexxion-chauffeur

Busvervoerder Connexxion wil het verbruik van brandstof van haar bussen in een jaar tijd met minstens vijf procent terugdringen. Daarbij gaat het om enkele miljoenen liters brandstof. Om dit te kunnen realiseren is de vervoerder gestart met ‘Rij Wijzer’, een programma voor brandstofbesparing, schadereductie, besparing op onderhoud en het vergroten van de vitaliteit van chauffeurs. 

1355 bussen van Connexxion en haar dochter Hermes zijn voorzien van een klein meetinstrument waarop elke chauffeur kan aflezen of hij zuiniger rijdt dan voorheen. Het betreft niet alleen de bussen die op diesel rijden, maar ook de schone gasbussen in het gebied Arnhem-Nijmegen, in Zeeland en in Haarlem en omgeving. Via een speciale interne website kan elke chauffeur zijn bezuinigingen (ook thuis) bijhouden.

Rijgedrag

Onder meer bij het optrekken en afremmen worden er aanwijzingen over het rijgedrag naar de chauffeur gestuurd. Hij ziet deze in de vorm van kleine led’s op zijn dashboard. Daarnaast meet het instrument het brandstofverbruik van de bus.

Elke chauffeur van Connexxion kan in aanmerking komen voor een persoonlijke bonus. De hoogte daarvan is afhankelijk van de mate van besparing die hij of zij heeft bereikt.

Het Nieuwe Rijden

Onderdeel van het programma Rij Wijzer is Het Nieuwe Rijden. Iedere buschauffeur heeft daarvoor een training gevolgd. Het Nieuwe Rijden en de module voor brandstofbesparing moeten ertoe leiden dat de buschauffeurs van Connexxion niet alleen veel brandstof besparen, maar dat tevens het rijcomfort voor de passagiers verder wordt vergroot. Het rustiger rijden zorgt er daarnaast voor dat er minder onderhoud nodig is aan de voertuigen en dat de chauffeurs meer ontspannen rijden.

Volgens Connexxion zijn de eerste ervaringen van de chauffeurs positief. Zij merken dat zij minder snel optrekken, eerder de bus laten uitrollen bij de nadering van een halte of verkeerslicht en minder snel een bocht nemen.

Resultaten

Rij Wijzer-projectleider Robèrt Weijers: “Het gaat om een zeer uitgebreid programma, dat specifiek is gericht op de chauffeur en dat zich in dit stadium focust op brandstof. In de korte tijd dat we er nu mee bezig zijn behalen we al uitstekende resultaten. We zien dat de chauffeurs onderling de resultaten vergelijken en er mede daardoor een traject van continue verbetering ontstaat.”

Sycada.Green, die de module voor brandstofbesparing heeft ontwikkeld, is bijzonder blij dat Connexxion als eerste grote streekvervoerder het initiatief heeft genomen tot Rij Wijzer. Kristian Winge Managing Director van Sycad.Green: “Met de invoering van de Rij Wijzer kunnen we zien dat verduurzaming van de vloot hand in hand kan gaan met belangrijke elementen als kostenbesparing en verhoging van de winstgevendheid. De technologie die door Sycada.Green is ontwikkeld, maakt de principes van Het Nieuwe Rijden direct toepasbaar voor de chauffeurs.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.