bushalte, Breda, Veolia

Veolia verliest kort geding over OV-studentenkaart bij busconcessie

Busvervoerder Veolia heeft dinsdag een kort geding over de financiële risico’s door onzekerheid over de studentenkaart bij de aanbesteding van het busvervoer in Noord-Brabant verloren. Veolia zegt dat de afschaffing een onbeheersbaar miljoenenrisico is en spande een rechtszaak aan omdat daardoor geen goed bod kan worden uitgebracht op de concessie. De rechter in Den Bosch erkent aan dat er risico’s zijn voor de inschrijvers, maar oordeelt dat de provincie geen regels heeft geschonden en dat het probleem voor iedereen hetzelfde is. De aanbesteding gaat nu door. Geïnteresseerde partijen kunnen tot uiterlijk 23 oktober een bod uitbrengen.

Directeur Manu Lageirse van Veolia: “Het is jammer dat er geen enkele juridische grond is voor de rechter om ervoor te zorgen dat de provincie meer verduidelijking geeft. Tegelijkertijd is het goed om te horen dat de rechter erkent dat er risico’s vastzitten aan deze aanbesteding. Het erkennen van deze risico’s leidt ertoe dat er een level playing field is.”

Bezuinigingen

Door bezuinigingen van het kabinet dreigt de studentenkaart (deels) te worden afgeschaft. Volgens Lageirse kunnen de vervoerders hierdoor miljoenen aan inkomsten verliezen en kan dit in het uiterste geval zelfs tot een faillissement leiden. Lageirse: “De provincie heeft gezegd dat als de studentenkaart deels wegvalt dat dit gecompenseerd zal worden. Hoeveel er gecompenseerd wordt, is echter niet bekend. Dit maakt het heel moeilijk om een goede inschrijving te maken en is daardoor een grote gok voor de vervoerders.”

De busconcessie Noord-Brabant gaat op 14 december 2014 in, maar de gunning vindt al dit jaar plaats. Dat gebeurt waarschijnlijk nog voordat er duidelijkheid is over de toekomst van de OV-studentenkaart, vandaar dat de financiële risico’s voor het inschrijven op deze concessie erg groot zijn.

Debat

Het ministerie van Onderwijs voert op dit moment gesprekkken met onder meer vervoerders over een mogelijke bezuiniging op de OV-studentenkaart. Het is nog onbekend wanneer hierover definitief wordt besloten.

Lageirse: “Wij roepen alle overheden op om gezamenlijk met ons het debat hierover aan te gaan. We moeten samen nadenken over oplossingen en dit dient niet alleen op het bordje van de vervoerders neergelegd te worden.

Maatschappelijke effecten

Diverse partijen pleiten ervoor dat er meer aandacht moet zijn voor de maatschappelijke effecten van (gedeeltelijke) afschaffing van de OV-studentenkaart. Zo voorspelt onder meer ingenieursbureau Arcadis in een onderzoek dat de afschaffing tot tientallen extra verkeersslachtoffers bij jongeren tussen 16 en 25 jaar zal leiden.

Lageirse pleit voor een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA): “Als de OV-studentenkaart wordt afgeschaft, dan zal de frequentie van het openbaar vervoer omlaag gaan, lijnen verdwijnen, tarieven stijgen, meer files komen en studenten die gaan verhuizen. Wij schatten in dat een MKBA negatief uit zal vallen.”

Busconcessie

De busconcessie Noord-Brabant wordt verdeeld in twee grote percelen waarvoor vervoerders zich afzonderlijk kunnen inschrijven. Het eerste perceel betreft de concessie West-Brabant waarvan het concessiegebied gelijk is aan dat van de huidige concessies West-Brabant en Breda-Oosterhout-Utrecht. Het tweede perceel is de concessie Oost-Brabant, waarvan het concessie gebied gelijk is aan dat van de huidige concessies Midden-Brabant, Meijerij en Oost-Brabant.

Beide concessie gaan op 14 december 2014 in. De busconcessie in Oost-Brabant duurt tien jaar en de concessie West-Brabant loopt acht jaar. Op dit moment verzorgen vervoerders Arriva en Veolia busconcessies in Oost- en West-Brabant.

Marieke van Gompel

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.