Ellisup, bus, Iveco Bus, Busworld 2013

Elektrische ‘bus van de toekomst’ gaat proefrijden in Frankrijk

Op Busworld in Kortrijk is donderdag een nieuwe bus gepresenteerd waarvan het ontwerp volledig afwijkt van het traditionele model van een stadsbus. Deze elektrische stadsbus is 12,38 meter lang en heeft acht kleine wielen die de grootte hebben van een reguliere autoband. Door de afmetingen van de wielen is de binnenruimte breder en kunnen meer passagiers worden vervoerd. In vier van de acht wielen zit een elektrische motor ingebouwd.

Het busproject gaat onder de naam Ellisup en wordt gefinancieerd door de Franse overheid. De deelnemers aan het project wilden samen een volledige elektrische stadsbus ontwikkelen waarvan de batterijen op het einde van een buslijn kunnen worden opgeladen en waarbij de exploitatiekosten tussen die van een bus met een dieselmotor en die van een trolleybus uitkomen.

Opladen

De bus is gebouwd door Iveco en de banden zijn door Michelin ontworpen. Productmanager Jean-Marc Ducros van Iveco: “Het gaat om een conceptvoertuig die vanaf begin volgend jaar wordt getest door de Franse vervoerder RATP. De bus kan aan het begin en het einde van een rit worden opgeladen óf ook in het midden als het om een hele lange lijn gaat.”

Nadat de bus is opgeladen aan een snellaadstation (vier minuten) kan hij acht tot tien kilometer rijden. Herladen gebeurt met een pantograaf op het dak of via een stopcontact aan de voorkant van het voertuig. De opwaartse en neerwaartse bewegingen van de pantograaf kunnen met behulp van een RFID-systeem (Radio Frequency Identification Detection) en TAG-systeem (transponder) worden geautomatiseerd. Dankzij de snellaadtechnologie hoeft de bus minder batterijen aan boord te hebben. Dat biedt voordelen voor het gewicht en de kosten.

Passagiers

Doordat de wielen kleiner is er meer binnenruimte beschikbaar. Daardoor kunnen er maar liefst 120 passagiers worden vervoerd. Ducros: “Wij geloven niet in het vervoeren van batterijen, maar in het vervoeren van passagiers vandaar dat we voor dit concept hebben gekozen.”

Pierre Varenne, directeur technische ontwikkeling van Michelin: “Wij hebben deze wielen speciaal voor deze bus ontworpen. De motoren hebben een diameter van 30 centimeter en zitten dicht bij het wiel waardoor de aandrijvende kracht direct naar de wielen gaat en weinig energie verloren gaat. Het is voor het eerst dat we dit bandenconcept op een grote bus toepassen.”

Lager energieverbruik

Volgens Varenne is de rolweerstand van de kleine banden een stuk lager in vergelijking met andere bussen. Daardoor wordt er minder energie verbruikt. De rolweerstand is de weerstand tussen de band en het wegdek. De motoren die in de kleine wielen zitten maken gebruik van lithiumbatterijen voor de energievoorziening en van supercondensatoren voor het vermogen.

De Ellisup-bus is met een aantal innovaties uitgerust die het comfort en de veiligheid aan boord verbeteren. Zo waarschuwen detectoren de bestuurder als een voetganger zich voor de bus in de dode hoek rechts onderaan bevindt.

Hygiëne

Passagiers beschikken over een panoramisch uitzicht op de stad doordat de bus grote zijdelingse ruiten heeft en de voorruit symmetrisch op één lijn liggen. Verder hebben de knoppen om de deuren te openen een ‘contactloze’ technologie waardoor het niet nodig is om ze daadwerkelijk aan te raken. Dit bevordert de hygiëne in de bus.

RATP gaat begin volgend jaar onder meer in Parijs starten met het maken van testritten met de Ellisup-bus. De nieuwe elektrische ‘bus van de toekomst’ is nog tot en met 23 oktober op Busworld in Kortrijk te bewonderen.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.