Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6

Eerste Euro 6-stadsbus van Qbuzz in Utrechtse kleuren

Qbuzz gaat vanaf 8 december de OV-concessie in de regio Utrecht met geheel nieuwe stadsbussen uitvoeren. Het grootste deel van de vloot wordt geleverd door de Duitse autoproducent Mercedes-Benz. Daarbij gaat het om in totaal 143 Mercedes Citaro stadsbussen en 10 minibussen. Qbuzz en Mercedes-Benz presenteerden maandag de eerste Euro 6-bus bij het kantoor van EvoBus in Nijkerk. Qbuzz gaat onder de merknaam U-OV rijden. U-OV is een samenvoeging van de drie OV netwerken van de huidige vervoerders GVU en Connexxion.

Het is voor het eerst dat er in Nederland op zo’n grote schaal met Euro 6-bussen wordt gereden. Euro 6 is de Europese emmissienorm die op 31 december 2013 van kracht gaat. Dat betekent dat alle nieuwe bussen die worden aangekocht aan deze norm dienen te voldoen. Dit was daarom ook een van de eisen die Bestuur Regio Utrecht in het bestek stelde.

Euro 6-bussen

Mark Westendorp adviseur openbaar vervoer bij Mercedes-Benz: “Wij hebben als eerste producent Euro 6-bussen geleverd die al ruim een jaar in de lijndienst rijden. Stadsvervoerder ESWE is in juni vorig jaar in het Duitse Wiesbaden al met onze bussen gaan rijden.”

“Ten opzichte van de EEV-norm produceren deze bussen 50 procent minder fijnstof en 80 procent minder NOX. Deze bussen hebben een geavanceerd uitlaatgas nabehandeling-systeem”, zo legt Westendorp uit.

Materieel

De Duitse producent levert aan Qbuzz 66 Mercedes Citaro C2 Euro 6-bussen met een lengte van 12 meter (à 250.000 euro), 72 Mercedes Citaro G C2 18 meter gelede Euro 6-bussen (à 350.000 euro) en 10 achtpersoons Sprinters EEV. De stadsbussen gaan vanaf de start van de concessie rijden en de minibussen komen tussen 8 en 20 december in de dienstregeling. 

Qbuzz sluit een leasecontract af voor de bussen.

Woordvoerder Lenneke Wester van Qbuzz: “Wij hebben voor Mercedes-Benz gekozen omdat wij al langer met hen samenwerken. In Groningen en Drenthe rijden wij ook met Mercedes-bussen. We hebben daar goede ervaringen mee.”

Onderhoud

De bussen zullen onder regie van Mercedes-Benz worden onderhouden. Wat er met de huidige onderhoudsmonteurs van GVU/Connexxion gebeurt, is nog onduidelijk. Qbuzz heeft zelf geen onderhoudsmonteurs in dienst. Bekend is dat een deel van de monteurs kan worden geplaatst bij het bedrijf dat het onderhoud gaat uitvoeren.

Mocht het zo dat er geen werk voor alle monteurs beschikbaar is, dan zegt Qbuzz “zich tot het uiterste inspannen om het voor de overgebleven monteurs mogelijk te maken in de rijdienst aan de slag te gaan”. Daarbij wordt omscholing tot buschauffeur of trambestuurder aangeboden, mogelijk in een combifunctie met rijden en sleutelen.

Organisatie

Met de concessie Utrecht wordt Qbuzz als organisatie twee keer zo groot. De vervoerder neemt alle buschauffeurs en trambestuurders over van Connexxion/GVU. Daarmee krijgt de vervoerder er ruim duizend collega’s bij. 

Wester: “De komende tijd worden de chauffeurs getraind om met de nieuwe bussen te rijden om ze klaar te maken voor de ingang van de nieuwe concessie.”

Qbuzz gaat op 8 december onder de merknaam U OV rijden. U OV is een samenvoeging van de drie OV netwerken van de huidige vervoerders GVU en Connexxion. Qbuzz wil de drie netwerken beter op elkaar laten aansluiten en het openbaar vervoer in de regio aantrekkelijker te maken.

Concessie

Het contract heeft een looptijd van tien jaar, een omzet van bijna één miljard euro, driehonderd bussen en 26 trams. Qbuzz gaat ook met de nieuwe trams rijden. Het materieel is in eigendom van BRU. Op het nieuwe trammaterieel voor de Uithoflijn wordt op dit moment ingeschreven.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Buschauffeur extra veilig in Mercedes-Benz Citaro

Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6
reizigers, bus

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “Eerste Euro 6-stadsbus van Qbuzz in Utrechtse kleuren”

Chris Bouws|29.10.13|14:48

Kleine correctie: Deze nieuwe bussen dragen NIET de Qbuzz-kleuren maar het BRU-kleurenschema en zijn bestemd voor Utrecht-stad. Dit kleurenschema bestaat al in de regio Utrecht op de 143 bussen die drie jaar zijn gereden door Connexxion. Die bussen houden hun kleurstelling en verhuizen met de concessie mee naar Qbuzz. Wie bussen in Qbuzz-kleuren wil zien moet daarvoor naar Friesland.

Marieke van Gompel|29.10.13|15:40

Beste Chris,

Bedankt voor je opmerking. Ik heb het inmiddels aangepast in het artikel.

Roel Huizing|29.10.13|23:09

ik rij in Friesland ik vind deze kleuren wel verfrissend, had wel wat gehad,
zie het al voor me gele bussen in het groene land

RD Simonse|30.10.13|06:11

mooie bus en ook interieur ziet er mooi uit en display is ook leuk om te zien dat lijnnummer op display kleurtje heeft.

Miga van der Werf|18.11.13|20:28

Ik vind het jammer dat een busbedrijf die er prat op gaat puur Nederlands te zijn alleen maar Duitse bussen bestelt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste Euro 6-stadsbus van Qbuzz in Utrechtse kleuren | OVPro.nl
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6

Eerste Euro 6-stadsbus van Qbuzz in Utrechtse kleuren

Qbuzz gaat vanaf 8 december de OV-concessie in de regio Utrecht met geheel nieuwe stadsbussen uitvoeren. Het grootste deel van de vloot wordt geleverd door de Duitse autoproducent Mercedes-Benz. Daarbij gaat het om in totaal 143 Mercedes Citaro stadsbussen en 10 minibussen. Qbuzz en Mercedes-Benz presenteerden maandag de eerste Euro 6-bus bij het kantoor van EvoBus in Nijkerk. Qbuzz gaat onder de merknaam U-OV rijden. U-OV is een samenvoeging van de drie OV netwerken van de huidige vervoerders GVU en Connexxion.

Het is voor het eerst dat er in Nederland op zo’n grote schaal met Euro 6-bussen wordt gereden. Euro 6 is de Europese emmissienorm die op 31 december 2013 van kracht gaat. Dat betekent dat alle nieuwe bussen die worden aangekocht aan deze norm dienen te voldoen. Dit was daarom ook een van de eisen die Bestuur Regio Utrecht in het bestek stelde.

Euro 6-bussen

Mark Westendorp adviseur openbaar vervoer bij Mercedes-Benz: “Wij hebben als eerste producent Euro 6-bussen geleverd die al ruim een jaar in de lijndienst rijden. Stadsvervoerder ESWE is in juni vorig jaar in het Duitse Wiesbaden al met onze bussen gaan rijden.”

“Ten opzichte van de EEV-norm produceren deze bussen 50 procent minder fijnstof en 80 procent minder NOX. Deze bussen hebben een geavanceerd uitlaatgas nabehandeling-systeem”, zo legt Westendorp uit.

Materieel

De Duitse producent levert aan Qbuzz 66 Mercedes Citaro C2 Euro 6-bussen met een lengte van 12 meter (à 250.000 euro), 72 Mercedes Citaro G C2 18 meter gelede Euro 6-bussen (à 350.000 euro) en 10 achtpersoons Sprinters EEV. De stadsbussen gaan vanaf de start van de concessie rijden en de minibussen komen tussen 8 en 20 december in de dienstregeling. 

Qbuzz sluit een leasecontract af voor de bussen.

Woordvoerder Lenneke Wester van Qbuzz: “Wij hebben voor Mercedes-Benz gekozen omdat wij al langer met hen samenwerken. In Groningen en Drenthe rijden wij ook met Mercedes-bussen. We hebben daar goede ervaringen mee.”

Onderhoud

De bussen zullen onder regie van Mercedes-Benz worden onderhouden. Wat er met de huidige onderhoudsmonteurs van GVU/Connexxion gebeurt, is nog onduidelijk. Qbuzz heeft zelf geen onderhoudsmonteurs in dienst. Bekend is dat een deel van de monteurs kan worden geplaatst bij het bedrijf dat het onderhoud gaat uitvoeren.

Mocht het zo dat er geen werk voor alle monteurs beschikbaar is, dan zegt Qbuzz “zich tot het uiterste inspannen om het voor de overgebleven monteurs mogelijk te maken in de rijdienst aan de slag te gaan”. Daarbij wordt omscholing tot buschauffeur of trambestuurder aangeboden, mogelijk in een combifunctie met rijden en sleutelen.

Organisatie

Met de concessie Utrecht wordt Qbuzz als organisatie twee keer zo groot. De vervoerder neemt alle buschauffeurs en trambestuurders over van Connexxion/GVU. Daarmee krijgt de vervoerder er ruim duizend collega’s bij. 

Wester: “De komende tijd worden de chauffeurs getraind om met de nieuwe bussen te rijden om ze klaar te maken voor de ingang van de nieuwe concessie.”

Qbuzz gaat op 8 december onder de merknaam U OV rijden. U OV is een samenvoeging van de drie OV netwerken van de huidige vervoerders GVU en Connexxion. Qbuzz wil de drie netwerken beter op elkaar laten aansluiten en het openbaar vervoer in de regio aantrekkelijker te maken.

Concessie

Het contract heeft een looptijd van tien jaar, een omzet van bijna één miljard euro, driehonderd bussen en 26 trams. Qbuzz gaat ook met de nieuwe trams rijden. Het materieel is in eigendom van BRU. Op het nieuwe trammaterieel voor de Uithoflijn wordt op dit moment ingeschreven.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Buschauffeur extra veilig in Mercedes-Benz Citaro

Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6
reizigers, bus

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “Eerste Euro 6-stadsbus van Qbuzz in Utrechtse kleuren”

Chris Bouws|29.10.13|14:48

Kleine correctie: Deze nieuwe bussen dragen NIET de Qbuzz-kleuren maar het BRU-kleurenschema en zijn bestemd voor Utrecht-stad. Dit kleurenschema bestaat al in de regio Utrecht op de 143 bussen die drie jaar zijn gereden door Connexxion. Die bussen houden hun kleurstelling en verhuizen met de concessie mee naar Qbuzz. Wie bussen in Qbuzz-kleuren wil zien moet daarvoor naar Friesland.

Marieke van Gompel|29.10.13|15:40

Beste Chris,

Bedankt voor je opmerking. Ik heb het inmiddels aangepast in het artikel.

Roel Huizing|29.10.13|23:09

ik rij in Friesland ik vind deze kleuren wel verfrissend, had wel wat gehad,
zie het al voor me gele bussen in het groene land

RD Simonse|30.10.13|06:11

mooie bus en ook interieur ziet er mooi uit en display is ook leuk om te zien dat lijnnummer op display kleurtje heeft.

Miga van der Werf|18.11.13|20:28

Ik vind het jammer dat een busbedrijf die er prat op gaat puur Nederlands te zijn alleen maar Duitse bussen bestelt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.