Qbuzz kleurt bussen in één nacht om voor concessie Utrecht

Qbuzz, implementatieteam

Er staat Qbuzz een megaklus te wachten: in de nacht van 7 op 8 december neemt de vervoerder 142 bussen over die direct nieuwe software en de nieuwe U-OV huisstijl krijgen. Diezelfde nacht wordt ook een nieuwe vloot van 160 nieuwe bussen in de startblokken gezet om de dag erna met de nieuwe dienstregeling in de regio Utrecht te beginnen. Concessiedirecteur Jan Kouwenhoven staat te trappelen, maar vindt het ook erg spannend. “Implementeren is iets wat wij kunnen, maar in de OV-concessie in Utrecht komen alle elementen uit verschillende concessies samen wat het een grote uitdaging maakt.”

Qbuzz heeft een strak draaiboek voor de implementatie van de grote busconcessie, met name voor de nacht van 7 op 8 december. Connexxion draagt dan 142 bussen over aan Qbuzz. Deze bussen worden gecontroleerd op schade en op basis daarvan afgewezen of geaccepteerd.

Vervolgens installeert Qbuzz de software voor het OV-chipsysteem en de boordcomputer voor de communicatie met de verkeersleiding in de voertuigen. Kouwenhoven: “Met deze installatie zorgen we dat we met de verkeersleiding kunnen communiceren en dat de portemonnee werkt. Oftewel, we zorgen ervoor dat de transacties van het OV-chipsysteem bij ons terechtkomen.”

Honderden details

Verder activeert de vervoerder de routefilms die voor op de bus staan en de dynamische reisinformatie op de haltes. “Die systemen worden gevoed vanuit onze databases. Dat moet in één keer goed werken. De klant verwacht ook dat het werkt”, aldus Kouwenhoven.

Volgens de concessiedirecteur dient er bij de implementatie te worden gelet op honderden details. “Zo moeten de koffieautomaten paraat staan voordat de concessie ingaat, want buschauffeurs zonder koffie dat gaat niet werken”, zegt hij lachend.

Nieuwe concessies

Qbuzz deed de afgelopen jaren veel ervaring op met de implementatie van nieuwe busconcessies. Zo startte de vervoerder in 2009 met een grote busconcessie in de provincies Groningen en Drenthe. In 2012 startte de vervoerder samen met HTM een busconcessie in de stad Den Haag onder de naam HTMBuzz.

Geen één concessie is dezelfde, volgens Kouwenhoven. “In Den Haag namen we ook bussen over, maar daar was de concessie een stuk kleiner. In de regio Utrecht nemen we een bestaande vloot over en tegelijkertijd nieuw materieel in gebruik. De busconcessie in Groningen is qua grootte vergelijkbaar met die in Utrecht, maar die in Utrecht is een stuk complexer, omdat het een compact gebied betreft. In de regio Utrecht komen in feite alle elementen uit diverse concessies samen wat het een grote uitdaging maakt.”

Laagdrempelige sfeer

Een bezoekje aan het kantoor van Qbuzz aan de Europalaan in Utrecht laat zien dat er een laagdrempelige en open sfeer is onder de medewerkers. En dat is ook wat het bedrijf uit wil stralen, zo legt Kouwenhoven uit.

“Qbuzz is een open bedrijf met korte lijnen. Medewerkers kunnen gewoon naar ons toe lopen. Wij zitten niet verstopt achter secretaresses”, zo legt Kouwenhoven uit. De concessiedirecteur zit dan ook met zijn bureau tussen de planners, administratief medewerkers en ander ander kantoorpersoneel.

Buschauffeurs ondersteunen

“Onze filosofie is dat we onze buschauffeurs optimaal willen ondersteunen. En dat wordt door hen ook gewaardeerd. Zij kunnen bijvoorbeeld direct naar de ontwerpers of vervoersplanners lopen om suggesties te doen voor verbeteringen in de dienstregeling. Ook de salarisadministratie zit hier op kantoor en niet weggestopt op een andere locatie.”

Om deze filosofie goed over te kunnen brengen, maakte de directie persoonlijk kennis met alle duizend nieuwe buschauffeurs. De vervoerder neemt deze chauffeurs over van Connexxion en GVU. De directie plande daarvoor twintig bijeenkomsten met groepjes van 50 chauffeurs. Kouwenhoven: “Wij wilden de chauffeurs graag persoonlijk ontmoeten. We wilden ze duidelijk maken dat we een open en transparant bedrijf zijn met korte lijntjes.”

Onderhoudsmonteurs

Vorige week werd ook bekend dat ook de 25 onderhoudsmonteurs van GVU werkzaam kunnnen blijven in hun werkgebied. Qbuzz had nog niet eerder onderhoudsmonteurs in dienst, maar heeft toch besloten 16 monteurs in dienst te nemen. De overige 9 monteurs gaan bij Evobus, de leverancier van de nieuwe stadsbussen, aan de slag.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Eerste Euro 6-bus van Qbuzz in Utrechtse kleuren

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “Qbuzz kleurt bussen in één nacht om voor concessie Utrecht”

Daniel Ceelen-Blokker|06.12.13|11:10

En GVU bedankt voor vele mooie herinneringen en bijzondere ritten, die ik door de jaren heen, met name de jaren toen ik in Utrecht woonde.

Daniel Ceelen-Blokker|06.12.13|11:09

De huidige situatie rondom de sneltrams, het “maagdelijk” rondrijden, doet mij terugdenken aan de metamorfose van Midnet naar Connexxion in 1999. Toen hebben de bussen ook allemaal merkloos rondgereden. Was wel even een gek gezicht.
Ik wens U-OV ook heel veel succes en vele, plezierige en veilige kilometers op de Utrechtse wegen.

Guus Albrecht|28.11.13|00:03

Beste Marieke,
Na jaren vindt er dan een omslag plaats met verstrekkende gevolgen: een nieuw concept met bestemmingskleuren en symbolen voor de diverse richtingen van en naar Utrecht Centraal. Het gaat om een fikse operatie; de countdown loopt. Zondag 8 december is de start en maandag 9 december, de eerste werkdag met woon-werkverkeer kan Qbuzz tonen wat het waard is. Succes!

Arthur Staal|26.11.13|20:14

Beste Marieke,

Een aantal dubbelgelede GVU-bussen blijft rijden. Ze worden alleen ontdaan van GVU/Connexxion/’Voor U’-opschriften en krijgen ‘excuus-stickers’ van BRU omdat men de reizigers de beloofde vervangers pas van week 7 t/m 17 kan aanbieden.
Op 8 december gaan de bestaande gele bussen met U-OV logo’s de weg op. Ook hier geldt: eerst oude stickers eraf: ’n flinke operatie.
De 26 sneltrams rijden sinds hun opknapbeurt bij VDL Coach & Bus tot 8 december ‘maagdelijk’ rond in de BRU-kleuren.