Consumentenorganisaties willen één loket voor OV-chipkaart

De Consumentenbond, de ANWB en reizigersorganisatie Rover willen dat er een eind komt aan de ‘chaos’ met de OV-chipkaart. De consumentenorganisaties voeren daarom dinsdag actie in de Tweede Kamer voor één loket waar reizigers terecht kunnen met vragen en klachten over de OV-chipkaart.

Volgens directeur Bart Combée van Consumentenbond, is het onduidelijk voor reizigers waar zij terecht kunnen met vragen: “Met van het kastje naar de muur reizen, komen consumenten nergens. Richt één centraal serviceloket op en stop de OV-chipchaos. Het is nu onmogelijk om zowel een abonnement bij de NS op te zeggen als via de Klantenservice saldo op de OV-chipkaart terug te vragen. Beide schrijven voor dat de kaart hiervoor bij hen moet worden ingeleverd.”

Verschillende procedures

Wanneer er door verkeerd in- of uitchecken te veel saldo wordt afgeschreven en er is met meerdere vervoerders gereisd, maken de verschillende procedures en voorwaarden het volgens de consumentenorganisaties erg lastig om het geld terug te krijgen. Ook de procedure bij verlies of defect van de kaart is het erg ingewikkeld als men met meerdere vervoerders reist. De organisaties krijgen steun van oppositiepartijen SP, GroenLinks, ChristenUnie en 50Plus.

De organisaties bieden in december een petitie aan de Tweede Kamer aan die ze oproept om in actie te komen tegen de onduidelijke procedures. Inmiddels zijn er zo’n 33.000 handtekeningen verzameld.

Eén loket

De Consumentenbond, de ANWB en Rover vinden dat het minste wat de vervoerders en TLS moeten doen is klachten goed en snel afhandelen en de reiziger duidelijk informeren.

“Wij pleiten daarom voor één laagdrempelig, transparant en herkenbaar loket waar consumenten terecht kunnen met alle vragen en klachten die te maken hebben met de OV-chipkaart ongeacht met welke vervoerder er wordt gereisd. Laat TLS en de vervoerders achter het loket zorgen dat de klacht op de juiste plek terecht komt en wordt opgelost”, aldus de consumentenorganisaties.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Consumentenorganisaties willen één loket voor OV-chipkaart”

Sèbastiaan de Groot|26.11.13|22:33

Het zou ook mooi zijn om bij die zelfde loket om daar een tram,bus,metro ook een trein abonnement kan afsluiten en dat op één kaart en niet zo als nu.

Maar in de tijd dat de strippenkaart er nog was.
Toen was dat ook makkelijk maar nu vind ik het waardeloos om voor mijn tram abonnement een aparte trein abonnement af te sluiten.

Ik begrijp niet dat ik nu geen abonnement meer kan afsluiten voor de tram en trein op één kaart waar bij ik bij één lokt betaald.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.