Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6

TNO meet CO2-uitstoot van Euro 6-bus Qbuzz in Utrecht

TNO is op dit moment bezig met het meten van de CO2-uitstoot in Utrecht. Qbuzz heeft hiervoor een Euro 6-bus beschikbaar gesteld die rijdt in de busconcessie van U-OV. Die bus rijdt nu vol met meetapparatuur rond in Utrecht.

Volgens eerdere fabrieksmetingen stoten deze bussen ruim 80 procent minder stikstofoxiden en 50 procent minder fijnstof uit dan de meest recente gewone bussen. TNO bekijkt wat dit in de praktijk betekent voor de stad. Het onderzoeksinstituut test in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu regelmatig voertuigen met de nieuwste milieutechnologie.

Testbus

Qbuzz is gevraagd om een Utrechts exemplaar beschikbaar te stellen van de Euro 6-bussen die de vervoerder in december vorig jaar in gebruik heeft genomen. TNO verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart of april van dit jaar te presenteren.

Qbuzz verzorgt sinds december vorig jaar het openbaar vervoer in de regio Utrecht onder de merknaam U-OV. De vervoerder vervoert dagelijks 200.000 reizigers met ruim 1.000 chauffeurs, meer dan 300 bussen en 26 trams.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “TNO meet CO2-uitstoot van Euro 6-bus Qbuzz in Utrecht”

Jac Turlings|11.02.14|12:25

Is het niet praktischer om NOx en fijnstof direct te meten?

Bestuur Regio Utrecht|17.02.14|09:03

@Jac Turlings: dat gebeurt inderdaad, het onderzoek richt zich met name op NOx en fijnstof. Zie ook http://regioutrecht.nl/nieuws/u-ov-bus-mag-proefkonijn-zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TNO meet CO2-uitstoot van Euro 6-bus Qbuzz in Utrecht | OVPro.nl
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6

TNO meet CO2-uitstoot van Euro 6-bus Qbuzz in Utrecht

TNO is op dit moment bezig met het meten van de CO2-uitstoot in Utrecht. Qbuzz heeft hiervoor een Euro 6-bus beschikbaar gesteld die rijdt in de busconcessie van U-OV. Die bus rijdt nu vol met meetapparatuur rond in Utrecht.

Volgens eerdere fabrieksmetingen stoten deze bussen ruim 80 procent minder stikstofoxiden en 50 procent minder fijnstof uit dan de meest recente gewone bussen. TNO bekijkt wat dit in de praktijk betekent voor de stad. Het onderzoeksinstituut test in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu regelmatig voertuigen met de nieuwste milieutechnologie.

Testbus

Qbuzz is gevraagd om een Utrechts exemplaar beschikbaar te stellen van de Euro 6-bussen die de vervoerder in december vorig jaar in gebruik heeft genomen. TNO verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart of april van dit jaar te presenteren.

Qbuzz verzorgt sinds december vorig jaar het openbaar vervoer in de regio Utrecht onder de merknaam U-OV. De vervoerder vervoert dagelijks 200.000 reizigers met ruim 1.000 chauffeurs, meer dan 300 bussen en 26 trams.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “TNO meet CO2-uitstoot van Euro 6-bus Qbuzz in Utrecht”

Jac Turlings|11.02.14|12:25

Is het niet praktischer om NOx en fijnstof direct te meten?

Bestuur Regio Utrecht|17.02.14|09:03

@Jac Turlings: dat gebeurt inderdaad, het onderzoek richt zich met name op NOx en fijnstof. Zie ook http://regioutrecht.nl/nieuws/u-ov-bus-mag-proefkonijn-zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.