Veolia, trein, Limburg

PvE Limburg: meer treinen tussen Nijmegen en Roermond

Op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond worden vanaf december 2016 meer treinen ingezet om de te verwachten reizigersgroei op te vangen. Dat staat in het concept Programma van Eisen (PvE) dat de provincie Limburg heeft opgesteld. De provincie is verantwoordelijk voor een groot deel van het openbaar vervoer per trein en bus in het concessiegebied. De concessie beslaat de periode van december 2016 tot december 2031. De provincie Limburg nodigt reizigers en andere betrokkenen uit te reageren en mee te denken over het eisenpakket.

In het concept PvE staat dat er met ingang van de nieuwe concessie meer treinen worden ingezet op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond om te voldoen aan de vraag en om de te verwachte reizigersgroei op te vangen. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck zitten de treinen in de ochtend bomvol zodat reizigers soms niet mee kunnen reizen. “Daarom willen we dat het Rijk op zeer korte termijn zekerheid geeft over medefinanciering van elektrificatie van de Maaslijn. We kunnen dat dan betrekken bij de nieuwe aanbesteding.”

“Als we de reizigers op de drukste regionale spoorlijndienst van Nederland meer comfort willen bieden dan is dit het moment. Doen we dit niet dan is onze volgende kans pas in 2031 wanneer weer een nieuwe concessie van start gaat”, zegt de OV-gedeputeerde.

Concessieverleners

Naast de provincie Limburg is er voor een aantal trajecten van de OV-concessie sprake van een andere concessieverlener. Zo is de Stadsregio Arnhem-Nijmegen mede-concessieverlener voor een deel van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond (trajectdeel Cuyk – Nijmegen) en een deel van de buslijn tussen Nijmegen en Venlo (voor het trajectdeel Nijmegen – Milsbeek, Helweg).

Nahverkehr Rheinland (NVR is mede-concessieverlener van een deel van de treinverbinding Maastricht – Heerlen – Aachen Hbf (voor het trajectdeel Horbach grens – Aachen Hbf). Verder is de stad Aachen is mede-concessieverlener voor de bus Heerlen – Parkstad Stadion – Aachen Hbf (voor het trajectdeel Horbach grens – Aachen Hbf).

Onderzoek

Daarnaast vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheid om buslijnen die onderdeel uitmaken van de Concessie Limburg door te koppelen met buslijnen die ressorteren onder Duitse concessieverlener(s) zodat doorgaande grensoverschrijdende verbindingen ontstaan.

De provincie bespreekt op dit moment met het ministerie van Infrastructuur en Milieu de voorwaarden van decentralisatie van de stoptreindiensten Roermond – Maastricht Randwyck en Sittard – Heerlen. In het concept Programma van Eisen is ervan uitgegaan dat deze gesprekken ertoe leiden dat er in het voorjaar van 2014 een decentralisatiebesluit wordt genomen en de twee stoptreindiensten worden opgenomen in de OV-concessie Limburg. “Mocht dat niet het geval zijn, dan blijft NS deze stoptreindiensten rijden en dient de concessiehouder deze stoptreindiensten te gedogen”, aldus de provincie.

Programma van Eisen

Het opstellen van het PvE is tot stand gekomen met hulp van onder meer gemeenten, dorpsraden, buurtverenigingen, Regionale Mobiliteitsoverleggen (RMO’s), Vereniging Kleine Kernen Limburg (VKKL) en het Reizigersoverleg Limburg (ROL)

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.