Concessie busvervoer West-Brabant definitief naar Arriva

Arriva (2)

Arriva krijgt definitief het busvervoer West-Brabant gegund. Dat heeft de provincie Noord-Brabant woensdagochtend bekendgemaakt. Zij volgt daarmee het advies van de Hoor- en Adviescommissie (HAC) op. Veolia kan nog beroep aantekenen bij het College van Beroep van het bedrijfsleven (CPb). De provincie verwacht dat de implementatie van de concessie zoals gepland in 2015 kan starten. Gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Brabant: “Het spijt ons dat de aanbesteding op deze manier is gelopen. Het was beter geweest als de gunning meteen goed was gegaan.”

Terugkijkend op het aanbestedingstraject zegt Van Heugten echter tevreden te zijn over de procedure. “Het foutje was heel klein, maar de gevolgen waren heel groot. We zien geen aanleiding om het de volgende keer anders te doen. Het blijft mensenwerk en het gaat om complexe materie.”

Bezwaar

Arriva had een bezwaar ingediend tegen de eerdere beslissing van de provincie om de concessie West-Brabant aan Veolia te gunnen. De vervoerder maakte bezwaar tegen de gehanteerde wegingsfactor en stelde dat in het programma een onjuiste formule is gehanteerd. Veolia had de concessie op basis van een oude formule gegund gekregen. De provincie heeft het bezwaar van Arriva gegrond verklaard, waardoor de vervoerder nu ook het busvervoer in West-Brabant krijgt gegund.

De provincie had de formule in de Nota van Inlichtingen veranderd nadat Veolia hierover zelf een vraag had gesteld. Volgens Veolia is volgens Europese aanbestedingsregels niet toegestaan om criteria tijdens de aanbesteding te veranderen. Van Heugten: “Als Veolia die mening is toegedaan, waarom is er dan geen bezwaar ingediend in de periode die daarvoor staat? Bovendien is de formule veranderd naar aanleiding van een vraag die Veolia hier zelf over stelde. Daardoor had deze verandering Veolia juist moeten opvallen.”

Gunning

Het bezwaar dat Veolia anderzijds tegen de gunning van de concessie Oost-Brabant had ingediend, is ongegrond verklaard. De vervoerder had het bezwaar te laat ingediend. De eerdere gunning van Oost-Brabant aan Arriva blijft daarmee vast staan.

Beide concessies gaan vanaf 14 december 2014 in. De provincie betaalt in totaal 55 miljoen euro per jaar voor het busvervoer in Brabant. Directeur Anne Hettinga van Arriva: “Wij zijn blij met deze uitspraak. Nu kunnen we verder met de voorbereidingen van Oost-Brabant en zullen we de voorbereidingen voor West-Brabant voortvarend oppakken.”

Exploitatie

Voor de exploitatie van de concessie West-Brabant schaft Arriva een compleet nieuw wagenpark aan met milieuvriendelijke Euro 6-bussen. Alle bussen zijn voorzien van gratis WiFi. De huidige dienstregeling van de concessie West-Brabant blijft intact waardoor reizigers dezelfde bedieningsuren en frequenties van bussen houden zoals ze nu gewend zijn.

Veolia wilde het stadsvervoer in Breda met volledig elektrische busvervoer gaan uitvoeren. Van Heugten: “Wij hebben met Arriva afgesproken dat er gedurende de concessies wordt opgeschaald naar elektrische bussen.” Hoeveel elektrische bussen en waar deze in Brabant worden ingezet, is volgens hem nog niet bekend.

Nieuwe contract

De komende maanden treft Arriva de voorbereidingen om vanaf 14 december 2014 klaar te zijn om volgens het nieuwe contract te gaan rijden. Voor de chauffeurs van Veolia die op dit moment de bussen in West-Brabant rijden, betekent dit dat ze van werkgever veranderen.

Van Heugten: “Het is nu voor het personeel zaak dat ze goed onderdak vinden bij Arriva. Het is wettelijk geregeld dat hun banen behouden blijven en dat ze overgaan naar de nieuwe vervoerder. Dat zal echt wennen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat Veolia en Arriva dit samen op een goede manier regelen voor het personeel.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.