Leon Struijk, directeur Qbuzz, BusVision 2014

Bekijk de foto’s en presentaties van BusVision 2014

Busvervoerders, overheden, fabrikanten, reizigersorganisaties en andere professionals die betrokken zijn bij de keuze voor het busmaterieel in het OV gingen dinsdag met elkaar in discussie tijdens het uitverkochte BusVision 2014 in het Centraal Museum in Utrecht. Voor geïnteresseerden die dit evenement helaas hebben gemist én bezoekers die nog eens willen terugblikken naar deze geslaagde dag zijn hier foto’s en presentaties te zien. 

Keynote Toekomstvisie busvervoer

Voormalig secretaris-generaal Hans Rat van de internationale organisatie UITP gaf zijn visie op de toekomst van het busvervoer en plaatste het in internationaal perspectief.
Bekijk hier deel 1 van zijn presentatie
Bekijk hier deel 2 van zijn presentatie

Kleine bus voor kleine kernen? Voorbeelden uit Limburg en Friesland

In de provincie Limburg en Friesland lopen er momenteel pilots met de Wensbus en de Flexbus. De Wensbus is een achtpersoonsbusje dat door dorpen en wijken ingezet kan worden voor een specifieke vervoersbehoefte waarin het reguliere OV nu geen mogelijkheden toe biedt.
Bekijk de presentatie van directeur Wilko Mol van inno-V

Duurzaamheid brandstof en Total Cost of Ownership

Om inzicht in de totale kosten te krijgen bij aanschaf van busmaterieel, heeft de Stichting Zero Emissie Busvervoer een TCO-model (Total Cost of Ownership) ontwikkeld dat mogelijk is gemaakt met een EU-subsidie. Daarmee kunnen vervoerders en opdrachtgevers komen tot een optimale mix voor een wagenpark.
Bekijk de presentatie van Ellen Lastdrager van Stichting Zero Emissie Busvervoer

Onderzoek naar schone en duurzame bussen in het OV

Bij het ‘vergroenen’ van ons mobiliteitssysteem is het goed om te kijken naar markt van het openbaar vervoer. Omdat bussen van oudsher worden aangedreven door dieselmotoren, is er bij deze categorie wel sprake van vervuilende emissies, zoals fijnstof en stikstofoxides. TNO heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om deze emissies verder terug te dringen en daarnaast de CO2-uitstoot aanzienlijk te reduceren.
Presentatie Mark Bolech van TNO

Gewichtsbesparing door technologische ontwikkelingen

Mart Noordam van Plastisol vertelde tijdens het congres over de composiet sandwich monocoque bouwwijze. Met het gebruik van composiet bij de constructie van bussen wordt 35 tot 40 procent aan gewicht bespaard ten opzichte van de traditionele materialen die voor bussen worden gebruikt.
Bekijk de presentatie

Ontwikkelingen op het gebied van brandstof

Nico van Egmond van Alliander vertelde tijdens BusVision over de verschillende duurzame brandstoftechnieken. De verschillende laadmogelijkheden hebben consequenties voor de elektrische laadinfrastructuur en de toegepaste accu’s. Maar ook voor de stedelijke inpassing, de betrouwbaarheid van het geheel en voor de haalbaarheid van een project.
Bekijk hier zijn presentatie

Kansen ICT-technologie voor optimaliseren dienstregeling

Hoe kan ICT-technologie en OV-chipkaart data op de beste manier worden geanalyseerd en ingezet voor de optimalisatie van de dienstregeling? Hoe kunnen reizigers van deur tot deur worden gevolgd, waardoor een dienstregeling opnieuw kan worden ingericht? Directeur Auke Huisman van Humanis Consulting Group gaf antwoord op deze vragen.
Bekijk de presentatie van Auke Huisman

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.