Bus Connexxion

Connexxion wint aanbesteding busconcessie Zeeland

Connexxion heeft de aanbesteding van de busconcessie in Zeeland gewonnen. Dat heeft gedeputeerde George van Heukelom woensdag bekendgemaakt. De aanbesteding gaat om al het streekvervoer in Zeeland vanaf 14 december 2014, voor een periode van tien jaar. Connexxion is op dit moment al de huidige vervoerder in Noord- en Midden-Zeeland. Veolia verzorgt het busvervoer in Zeeuws-Vlaanderen. Dat gebied neemt Connexxion straks van Veolia over. Andere inschrijvers voor de busconcessie waren Arriva en Syntus.

De grootste reizigersgroep in Zeeland zijn scholieren. Connexxion heeft zich volgens Van Heukelom onderscheiden ten opzichte van de andere vervoerders met de manier waarop zij de scholieren op dit moment al in de provincie vervoert.

Connexxion krijgt de opdracht van de provincie om 20 procent te bezuinigen op het openbaar vervoer. Toch denkt het bedrijf dat ruim 95 procent van de reiziger gewoon van het reguliere OV gebruik kunnen blijven maken. De rest wordt aangevuld door het zogenaamde flexnet. Dit zijn kleine belbussen van halte naar halte. Deze bussen rijden op uren of naar plaatsen waar het reguliere OV niet rijdt.

Connexxion blijft met de huidige 43 aardgasbussen rijden, omdat deze nog niet zijn afgeschreven. Daarnaast schaft de vervoerder 58 nieuwe Euro 6-bussen aan.

Financiële risico’s dragen

Connexxion krijgt in de nieuwe busconcessie zowel de ontwikkelfunctie als de opbrengstverantwoordelijkheid. De huidige vervoerders hebben nu niet deze verantwoordelijkheden. Connexxion gaat tijdens de concessie onderzoek doen naar de marktvraag, het lijnennet verder uitwerken en zal voorstellen voor de dienstregeling. Ook zal de vervoerder de financiële risico’s dragen.

In de huidige OV-concessie is er te weinig ruimte voor ontwikkeling. Dat komt volgens de provincie doordat de vervoerders niet de financiële vruchten plukken van het aantrekken van extra reizigers. En dat wil de provincie nu anders gaan doen. De vervoerder is financieel verantwoordelijk. De provincie zal op haar beurt meer gaan aansturen op prestaties.

Exploitatiebijdrage

Om de totale kosten te dekken, krijgt de vervoerder naast de opbrengsten uit de kaartverkoop een exploitatiebijdrage van de provincie. Deze is niet meer afhankelijk van de fluctuaties in de opbrengsten, maar heeft een vaste omvang bij gelijkblijvend vervoersaanbod.

Het openbaar vervoer in Zeeland wordt in de toekomst opgebouwd uit een aantal onderdelen: kernnet, spitsnet, scholierennet en toeristennet. Daarnaast moet het flexnet een mobiliteitsgarantie bieden aan reizigers waar het vaste net komt te vervallen. Connexxion krijgt de ruimte om het voorgeschreven kernnet uit te breiden met extra kernnetlijnen. Het gaat om een voorlopige gunning, waarvoor nog een bezwaarperiode van zes weken geldt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Connexxion wint aanbesteding busconcessie Zeeland”

Casper Banis|23.04.14|20:43

Wat voor nieuwe bussen komen er?

Richard te Brinke|25.04.14|21:33

Connexxion kennende zullen ze wel weer voor VDL gaan.
Nu VDL Citea Euro 6 motoren. Eerder VDL Ambassador
Mooie bussen die Citea’s

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.