bus, Veolia Transport

Gehandicapten: rolstoelservice Veolia in bus voldoet

Vervoerder Veolia biedt een prima service aan gehandicapten die met de bus willen reizen. Dat zegt voorzitter Renate Brentjes van de Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg in reactie op een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens. Het college oordeelde dat een gehandicapte vrouw uit Limburg wordt gediscrimineerd door Veolia. Chauffeurs helpen de vrouw niet bij het bedienen van uitklapplanken en de elektrische uitschuifplanken werken vaak niet.

De vrouw reist vrijwel dagelijks met de bus en is vanuit haar rolstoel niet in staat om de uitklapplank om in- en uit te stappen zelf te bedienen. Omdat de uitschuifplanken onbetrouwbaar zijn, is Veolia al in een vroeg stadium met de Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg in gesprek gegaan over hoe om te gaan met de rolstoelplanken.

Zelfstandig reizen

Woordvoerder René de Beer van Veolia: “Wij hebben in samenwerking met de gehandicaptenorganisatie alternatieven bedacht. Voordat mensen in een rolstoel met de bus gaan reizen kunnen ze met Veolia bellen. Dan komt een steward ter plaatse om ze in de bus te helpen. Als de plank niet werkt, dan pakken ze er een alternatieve plank bij. Daar zijn al onze gehandicapte reizigers tevreden mee behalve deze vrouw.”

De oplossingen van Veolia voldoen volgens het College voor de Rechten van de Mens niet aan de eisen van de gelijkebehandelingswetgeving. Die verplichten Veolia om het busvervoer zodanig te regelen dat een reiziger met een beperking zelfstandig kan reizen. Van een chauffeur mag worden verwacht dat die een reiziger een handje helpt, aldus het College. De buschauffeurs helpen haar niet bij het in- en uitstappen, omdat de geldlade dan onbeheerd is. Als de buschauffeur de geldlade mee naar buiten neemt dan kost dit veel tijd en rijdt de bus dan niet meer op tijd.

Oplossing

Renate Brentjes: “Het College van de Rechten van de Mensen kan dit wel zeggen, maar wij hebben het in de praktijk op deze manier met Veolia opgelost. Mensen die in een rolstoel zitten hebben een WMO-indicatie, waarmee ze recht hebben op taxivervoer van deur tot deur. Als ze per se met de bus willen reizen dan stuurt Veolia een apart klein busje om ze verder te brengen vanaf de bushalte. Het is een goede service die Veolia biedt.”

“Ze kunnen beter bij de NS aankloppen. Daar kom je met een rollator niet de treinen in. Vervolgens moet je er maar genoegen mee nemen om naast het toilet te zitten”, aldus Brentjes.

Klacht

“Strikt juridisch heeft de vrouw gelijk met haar klacht. Maar wij dachten: we kennnen onze plichten en in samenwerking met de gehandicaptenorganisatie komen we er wel uit. Je denk het goed te doen en dan doet dit zeer. Het College is voorbijgegaan aan onze praktische oplossing”, aldus De Beer. “Maar betekent niet dat we de uitspraak naast ons neerleggen. We zijn een net bedrijf en een nette organisatie. Ook hiervoor zullen we een oplossing gaan zoeken”, zo vervolgt hij.

De afgelopen jaren zijn bussen, bushaltes, treinen, stations, trams en metro’s toegankelijker geworden. Toch zijn veel onderdelen van het openbaar vervoer nog niet aangepast. Reizigers met een rolstoel kunnen niet overal zelfstandig vanaf het perron een trein, tram of bus inkomen. En reisinformatie bereikt veel mensen met een gehoor- of gezichtsbeperking niet. Omdat het gaat om veel voorzieningen past de overheid het openbaar vervoer aan in termijnen tot 2030.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.