Directeur, Bart Schmeink, Connexxion

‘Innovatie OV in Zeeland door verfijning van scholierenvervoer’

De innovatie in de uitvoering van het openbaar vervoer in Zeeland zit hem er niet in dat er nieuwe trucs uit de doos worden gehaald, maar dat het huidige vervoer nóg beter wordt uitgevoerd. Dat betekent onder meer dat  Connexxion het scholierenvervoer verder gaat verbeteren en verfijnen. Dat zegt directeur Bart Schmeink van Connexxion. De provincie Zeeland maakte vorige week bekend dat Connexxion vanaf 14 december 2014 al het openbaar vervoer in de provincie Zeeland gaat uitvoeren.



Connexxion verzorgt op dit moment al het vervoer in Noord- en Midden-Zeeland. Schmeink: ”Afgelopen jaren hebben wij al scholierenvervoer in Zeeland verzorgd. In die tijd hebben wij goed contact opgebouwd met medewerkers van school, zoals conciërges. Daarnaast hebben wij binnen Connexxion een schoolcoördinator die ervoor zorgt dat onze dienstregeling is afgestemd op de lesroosters.”

Scholierenvervoer

Connexxion heeft zich volgens gedeputeerde George van Heukelom van de provincie Zeeland onderscheiden ten opzichte van de andere vervoerders met de manier waarop zij de scholieren op dit moment al vervoert. ”Met Connexxion hebben we een lange band opgebouwd. Die samenwerking verloopt heel erg goed. Het scholierenvervoer is de belangrijkste tak van sport in Zeeland. We vinden het belangrijk om hier in te investeren. Het is goed voor de economie.” 60 tot 70 procent van de busreizigers in Zeeland zijn scholieren.

Op verzoek van de provincie blijft Connexxion met de huidige 43 aardgasbussen rijden, omdat deze nog niet zijn afgeschreven. Daarnaast schaft de vervoerder 58 nieuwe Euro 6-bussen aan. Schmeink: ”Wij bieden in onze bussen een plaatsgarantie aan. Verder kunnen de reizigers gebruikmaken van WiFi en USB-oplaadpunten om de mobieltjes op te laden.”

Flexnet

Connexxion moet 20 procent bezuinigen op het OV. Schmeink: ”Toch kunnen we 95 procent van de reizigers hetzelfde of nog beter vervoer aanbieden.” De provincie had in het Programma van Eisen onder meer opgenomen dat het kernnet behouden moest blijven. ”Wij gaan meer lijnen rijden dan minimaal is voorgeschreven. Verder gaan we onderzoeken hoe de reizigersstromen lopen en hoe we daar opbrengstmaximalisatie kunnen bepalen. Op basis daarvan kunnen we gedurende de concessie aanpassingen in de dienstregeling maken.”

Op de plekken waar geen openbaar vervoer meer wordt aangeboden vult het zogenaamde flexnet het gat op. Dit zijn kleine belbussen, ook wel haltetaxi genoemd, die van halte naar halte rijden. Deze bussen rijden op uren of naar plaatsen waar het reguliere OV niet rijdt. De prijs van de haltetaxi zit tussen het tarief van het OV en een reguliere taxi in. ”Waar geen buurtbus meer is, daar is altijd nog de taxi. Dit is een vooruitgang, want de buurtbussen en OV-bussen reden in sommige plaatsen nog maar tot 19.00 uur. De haltetaxi rijdt langer door”, aldus Schmeink.

Aanbesteding

Schmeink complimenteert de provincie Zeeland met de manier van aanbesteden. ”De provincie haalt hiermee echt value for money uit de markt. Ik hoop dat deze manier van aanbesteden ook in andere provincies terug te zien is. Ik hoor uit Gelderland dezelfde geluiden.”

De provincie Gelderland maakte onlangs bekend dat zij de komende jaren net als Zeeland drukke lijnen wil versterken en minder drukke lijnen vervangen door flexibel vervoer: slimme combinaties van trein, bus, taxi en fiets. Gelderland heeft daarvoor een OV-visie opgesteld.

Taxivervoer

Met het winnen van de ov-concessie in de Zeeland, sorteert Connexxion alvast voor op inschrijving op de aanbesteding van het Regiotaxivervoer. Die opdracht komt over twee jaar op de markt. Zeeland maakt al gebruik van een regiecentrale die niet alleen ritten in het contractvervoer aanneemt, maar ook reizigers doorstuurt naar het openbaar vervoer. “De aansturing vanuit de regiecentrale zal nog verder verbeteren als al het vervoer in de provincie Zeeland door één bedrijf wordt uitgevoerd’, aldus Schmeink.

Het busvervoer in Zeeuws-Vlaanderen wordt nu nog door Veolia verzorgd. Dat gebied neemt Connexxion vanaf december 2014 over. De gunning aan Connexxion is nog niet definitief: er geldt nog een bezwaarperiode van zes weken.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.