‘Ieder uur een bus voldoet niet aan behoefte dorpskernen’

Rikus Spithorst, Maatschappij Voor Beter OV, Wilko Mol, inno-V, Leon Struijk, Qbuzz

VIDEO – Bij de onderkant van de markt dienen vervoerders en overheden zich meer bezig te houden met ketendenken in plaats van dat ze elk uur een bus naar ieder dorp laten rijden. Dat zei directeur Wilko Mol van adviesbureau Inno-V tijdens BusVision 2014. “Je moet goed kijken naar wat mensen willen en wat echt de vervoersbehoefte is. De vervoersbehoefte is niet dat er zes over heel ieder uur een bus komt rijden, want misschien wil reizigers niet op dat moment reizen.” Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV gaf aan in een debat met Wilko Mol dat hij vindt dat van een overgroot deel van de alternatieven die zijn bedacht voor het OV in kleine kernen niet terechtkomt en dat dit tot kaalslag leidt.

Inno-V ondersteunt de provincies Limburg en Friesland met proeven voor kleinschalig vervoer als de ’wensbus’ en ’flexbus’. Mol vertelde in zijn presentatie over deze oplossingen voor de onderkant van de OV-markt. “In Friesland heb je bijvoorbeeld de Opstapper. Dat is een soort knooppunten-taxi. Maar daar heb je ook een particulier initiatief waarbij een dorpsbuurt, een wijksraad of vereniging in een busje mensen vervoert. In Limburg heb je ook zo’n soort voorbeeld.”

“Het is belangrijk dat je als overheid dit soort initiatieven stimuleert, dat je zorgt dat die gemeenschap dat kan doen zonder dat je het al te veel inkadert. De grote busbedrijven zeggen: laat ons nu maar dat grote openbaar vervoer doen, dus veel mensen van a naar b verplaatsen”, aldus de directeur.

Bekijk het video-interview met Wilko Mol:

Debat

Wilko Mol ging tijdens BusVision 2014 in debat met directeur Leon Struijk en voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV. Spithorst heeft er weinig vertrouwen in dat kleine dorpskernen met beltaxi’s en buurtbussen goed bediend kunnen worden.

“Ik vind dat dit soort initiatieven moet worden getest en pas als het succes gebleken is dat dan de bus verdwijnt. Laat eerst de kwaliteit zien zo lang de grote bus er ook nog is. Je ziet veel te vaak dat van allerlei prachtige plannen die vervolgens in de versukkeling raken”, aldus Spithorst.

Bekijk het video-interview met Rikus Spithorst:

Dienstregeling

Spithorst: “Voorlopig moet er een bus blijven rijden volgens een dienstregeling en die punctueel rijdt. Dat is een solidariteitsprincipe. Je sluit op het platteland toch ook niet de elektriciteit of waterleiding af wegens gebrek aan klanten?”

Volgens de voorzitter dient de beleving van de reiziger altijd voorop te staan. “Zorg dat het openbaar vervoer schoon is, heel is en zorg dat het er een beetje goed uit ziet. Dat gaat dan niet alleen of het een mooie, hippe bus is maar ook of er een vriendelijke chauffeur of chauffeuse in zit. Laat vervoersbedrijven doen wat ze beloven. Dan krijg je tevreden klanten en dan wil iedereen mee.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Ieder uur een bus voldoet niet aan behoefte dorpskernen’”

Tjeerd Meere|06.05.14|17:39

Er wonen gewoon te weinig mensen om het rendabel te maken. Dus een belbus is de oplossing.Die rijdt dan wel volgens een dienstregeling. Dat is het verschil met taxi. Dit kost het OV tarief + wat extra. Bewoners kern OV tarief. Alles via OV chip te regelen. De stedeling gaat er naar toe voor iets extra.

Arco Sierts|06.05.14|12:27

Wat een zinloze herhaling van zetten. Exact dezelfde statements worden al 40 jaar gemaakt op OV-congressen. Open deur: “Je moet goed kijken naar wat mensen willen en wat echt de vervoersbehoefte is. De vervoersbehoefte is niet dat er zes over heel ieder uur een bus komt rijden, want misschien wil reizigers niet op dat moment reizen.” Duh…
De Mol heeft als adviseur baat bij dit steeds opnieuw te onderzoeken en te adviseren. Alsof we niet allang weten wat er dan gebeurd. Waar is de Inno(-Vatie)?

sinaasappel|06.05.14|10:39

jammer dat de heer spithorst zich vast bijft klampen aan een idee dat allang achterhaald is en zeker gezien de bezuinigingen van het kabinet niet meer te verantwoorden is.