Minder subsidie voor GVB, toch winst in 2013

tramlijn 4, GVB,

GVB heeft het jaar 2013 afgesloten met een bescheiden winst vanwege dalende subsidie-inkomsten. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2013. De subsidiedaling is afgesproken in de vorig jaar gesloten concessie-overeenkomst voor de periode tot en met 2024. De lagere subsidie heeft al in 2013 invloed op het resultaat van GVB. De stadsvervoerder is optimistisch over de toekomst, met name door de verwachte reizigersgroei als gevolg van de metroverbinding Noord/Zuidlijn na 2017.

GVB heeft 2013 afgesloten met een winst van 0,3 miljoen euro. De subsidie daalde in 2013 met 16,4 miljoen euro naar 85,6 miljoen euro ten opzichte van het jaar daarvoor. De subsidie zal de komende jaren nog verder dalen waarbij de subsidie in 2024 nog maar 36 miljoen euro zal bedragen.

Het wordt een uitdaging voor het GVB om bij de fors afnemende subsidie toch de dienstverlening op peil te kunnen houden. Daarvoor het het nondig dat het aantal reizigers van de stadsvervoerder groeit. Ook spelen kostenbeheersing en verdere efficiency-verbetering een belangrijke rol bij het behalen van de doelstellingen.

Dienstverlening

Financieel directeur Middelkoop: “We weten dat het een periode krapper wordt, maar daar staat een concessie tot 2025 met veel kansen tegenover. Veel hangt er van af of de verwachte reizigersgroei zich ook daadwerkelijk voordoet. We zijn daar optimistisch over, want anders hadden we op voorhand al moeten schrappen in de dienstverlening voor de reiziger.”

De vervoerder zal volgens Middelkoop de komende jaren wel op de uitgaven moeten letten. “We moeten efficiënter werken, kostenbewust zijn en ons goed voorbereiden om straks meer inkomsten te genereren uit de groei van reizigers, uit winkels op stations en nieuwe reisproducten”, zo vervolgt hij.

Investeringen

Het GVB verwacht dat de krappe resultaten de ontwikkelingen niet zullen afremmen. De vervoerder investeert de komende tijd miljoenen in actuele reisinformatie op haltes en in de aanschaf van schone bussen. Middelkoop: “We willen het beste OV-bedrijf worden en zullen dus moeten blijven investeren in datgene wat reizigers belangrijk vinden: goede en actuele reisinformatie, veiligheid en comfort onderweg en klantvriendelijkheid.”

Middelkoop is erg blij met de komst van de nieuwe metro’s van het type M5 waarvan er nu 12 zijn. Daarvan worden er twee op dit moment getest, zeven rijden in de dienstregeling en drie worden in reserve gehouden. “Die gaat bijdragen aan zowel het comfort als aan de groei”, aldus de financieel directeur.

Vervoersvisie

In de vervoersvisie die GVB vorig jaar uitbracht, gaf GVB aan dat het OV-netwerk de komende tijd op de schop gaat. Middelkoop: “We lieten tot nog toe groeimogelijkheden schieten omdat we volgens een inefficiënt historisch gegroeid netwerk moesten rijden.”

“De reistijd kan korter en lijnen kunnen strakker. Dat maakt het OV aantrekkelijker en daar gaan we, samen met de impuls die we verwachten van de Noord/Zuidlijn, groei uit halen. De lat ligt hoog. We willen naar een miljoen goed geïnformeerde reizigers per gemiddelde werkdag, die comfortabel reizen en zich door ons gewaardeerd voelen”, aldus Middelkoop.

Nieuwe directeur

In juni gaat de nieuwe algemeen directeur Alexandra Van Huffelen aan de slag. Zij volgt Bart Schmeink op die sinds 1 maart 2014 directeur is van Connexxion. Middelkoop heeft in de tussentijd zijn functie waargenomen. Middelkoop en Van Huffelen vormen per juni de statutaire directie van het GVB.

Van Huffelen heeft vele jaren gewerkt in een publiek-private context en ervaring opgedaan met klantgerichtheid, techniek en management. Zij was de afgelopen jaren wethouder (D66) Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte in Rotterdam. Daarvoor vervulde zij diverse directiefuncties bij Essent.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.