Hybride bus, VDL

Siemens levert 120 elektrische aandrijvingen voor hybride bussen

Siemens Nederland heeft van VDL Bus and Coach de opdracht ontvangen voor de levering van 120 elektrische aandrijfsystemen. Ze worden toegepast in de nieuwe hybride bussen die VDL gaat leveren aan het Belgische OV-bedrijf De Lijn. Met de opdracht voor Siemens is een bedrag gemoeid van ruim zes miljoen euro.

De 120 bussen voor De Lijn zijn zogenaamde serieel hybride voertuigen. Ze worden door een elektromotor aangedreven op de achteras, waarbij het elektrische vermogen wordt geleverd door het accupakket of door de diesel-generatorset. De accu’s worden opgeladen door de dieselmotor en tijdens het remmen, waarbij de remenergie wordt gerecupereerd.

Hybride bus

De specifieke voordelen van een hybride ten opzichte van een conventionele diesel bus zijn de lagere CO2-uitstoot, een gunstiger brandstofverbruik en een aanzienlijke geluidsreductie.

De leveringsomvang voor Siemens bestaat onder andere uit de elektrische aandrijflijn, de energieopwekking via een generator en de hulpvoedingen voor airconditioning, stuurpomp en compressor.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.