Mercedes Citaro, RET, bus

RET belooft punctualiteit bussen te verbeteren

De RET heeft met de stadsregio afspraken gemaakt over het verder verbeteren van de punctualiteit van de bussen. Het komt nog te vaak voor dat bussen te vroeg of te laat vertrekken bij het beginpunt van een rit en te vroeg doorkomen bij ‘tijdmeethaltes’ tijdens de rit. De stadsregio heeft de RET een boete van ongeveer 900.000 euro opgelegd voor bussen die in de eerste drie maanden van 2014 te vroeg zijn vertrokken. De RET heeft echter met de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg afgesproken dat RET de helft van de boete kan terugverdienen als aan het einde van het jaar aan de punctualiteitseisen is voldaan.

In de busconcessie staan strikte eisen over punctualiteit waarop een boete kan volgen als daaraan niet wordt voldaan. Wethouder Langenberg licht de afspraken met RET toe: “Voor de RET is dit een flinke sanctie. Dit behoort echter tot de concessievoorwaarden waar de RET voor heeft getekend. Omdat de RET aan een verbeteringsprogramma werkt, heeft het bestuur van de stadsregio besloten dat de RET een deel van de boete kan terugverdienen. Dezelfde afspraak hebben we gemaakt voor de volgende kwartalen van 2014.”

Verbeteringen

“Ik verwacht dat er snel verbeteringen bij de RET-bussen te zien zullen zijn. De stadsregio doet dit in het belang van de reiziger die erop moet kunnen vertrouwen dat een bus niet eerder vertrekt dan op het afgesproken tijdstip. Het OV moet hoge kwaliteit bieden en daarbij hoort dat bussen in elk geval niet eerder vertrekken dan is vastgelegd in de dienstregeling. Het gaat om situaties die de RET zelf kan beïnvloeden, dus niet om bussen die te laat komen wegens drukte in het verkeer”, aldus Langenberg.

De punctualiteitseisen houden in dat bussen nooit te vroeg mogen vertrekken bij het begin van de rit en nooit te vroeg bij meetpunten onderweg. Die meetpunten (‘tijdhaltes’), zijn ongeveer om de 20 minuten tijdens de rit ingelegd. Het automatische tijdregistratiesysteem van de RET heeft vastgesteld dat in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld per maand 2,7 procent van de bussen te vroeg aan de rit begon, dat 12,5 procent te vroeg bij een tijdhalte vertrok.

Programma van Eisen

Het opleggen van een boete is onderdeel van het Programma van Eisen voor de ‘Concessie Bus Rotterdam en omstreken 2012-2019’ die in 2012 door de RET is gewonnen. De stadsregio zegt dat de opbrengst van de boete ten goede zal komen aan het openbaar vervoer in de regio. De punctualiteitseis houdt ook in dat bussen in beginsel niet meer dan 60 seconden te laat vanaf het beginpunt vertrekken. De stadsregio is met de RET nog in overleg over het registreren van de naleving van deze eis omdat hierbij overmacht een rol kan spelen.

De RET zegt in een reactie het eens te zijn met de stadsregio dat het belangrijk is voor de reiziger dat bussen niet te vroeg vertrekken en zegt haar buschauffeurs hier ook op aan te spreken. De cijfers van de laatste jaren laten daarin volgens de vervoerder ook een verbetering zien. “De klantwaardering voor punctueel rijden is van een 7 naar een 7,4 gestegen. Het landelijk gemiddelde voor bedrijven hierbij is 7,1 procent. Het te laat komen van de bus bij een halte is helaas voor ons niet altijd te voorkomen in een drukke stad als Rotterdam. Denk daarbij aan alle werkzaamheden, omleidingen en verkeersdrukte.”

Hoogte boete

RET maakt echter bezwaar tegen de hoogte van de boete en de wijze waarop het boetebedrag wordt berekend. De vervoerder vindt dat de 9 ton per kwartaal buitenproportioneel veel geld is en wijst erop dat dit landelijk de hoogste boetes zijn die opgelegd zijn aan een vervoerder. Directeur Pedro Peters van RET: “We zijn het eens over het feit dat te vroeg vertrekken niet mag. Over de hoogte van de boete hebben we nu ook een afspraak. Ik ben blij dat de portefeuillehouder dit heeft aangepast.”

Begin 2015 zal de balans over het hele jaar 2014 worden opgemaakt en de definitieve hoogte van de boete over 2014 worden bepaald.

Lees ook:

RET krijgt boete voor te vroeg vertrokken bussen

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “RET belooft punctualiteit bussen te verbeteren”

Raymond Varekamp|17.07.14|10:35

Lijkt me,het beste,als ze gewoon eens in het EBS duiken (stokpaardje van de RET) en daar de knelpunten uit halen ipv de meest idiote capriolen uit te halen in een rit (koppelingen van lijnen en wachten op je eigen overstappers/zitten-blijvers) als de bus op tijd weg gaat,is het ook niet goed volgens het EBS systeem…

Camille Kreemers|19.07.14|10:50

Wat is het EBS?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET belooft punctualiteit bussen te verbeteren | OVPro.nl
Mercedes Citaro, RET, bus

RET belooft punctualiteit bussen te verbeteren

De RET heeft met de stadsregio afspraken gemaakt over het verder verbeteren van de punctualiteit van de bussen. Het komt nog te vaak voor dat bussen te vroeg of te laat vertrekken bij het beginpunt van een rit en te vroeg doorkomen bij ‘tijdmeethaltes’ tijdens de rit. De stadsregio heeft de RET een boete van ongeveer 900.000 euro opgelegd voor bussen die in de eerste drie maanden van 2014 te vroeg zijn vertrokken. De RET heeft echter met de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg afgesproken dat RET de helft van de boete kan terugverdienen als aan het einde van het jaar aan de punctualiteitseisen is voldaan.

In de busconcessie staan strikte eisen over punctualiteit waarop een boete kan volgen als daaraan niet wordt voldaan. Wethouder Langenberg licht de afspraken met RET toe: “Voor de RET is dit een flinke sanctie. Dit behoort echter tot de concessievoorwaarden waar de RET voor heeft getekend. Omdat de RET aan een verbeteringsprogramma werkt, heeft het bestuur van de stadsregio besloten dat de RET een deel van de boete kan terugverdienen. Dezelfde afspraak hebben we gemaakt voor de volgende kwartalen van 2014.”

Verbeteringen

“Ik verwacht dat er snel verbeteringen bij de RET-bussen te zien zullen zijn. De stadsregio doet dit in het belang van de reiziger die erop moet kunnen vertrouwen dat een bus niet eerder vertrekt dan op het afgesproken tijdstip. Het OV moet hoge kwaliteit bieden en daarbij hoort dat bussen in elk geval niet eerder vertrekken dan is vastgelegd in de dienstregeling. Het gaat om situaties die de RET zelf kan beïnvloeden, dus niet om bussen die te laat komen wegens drukte in het verkeer”, aldus Langenberg.

De punctualiteitseisen houden in dat bussen nooit te vroeg mogen vertrekken bij het begin van de rit en nooit te vroeg bij meetpunten onderweg. Die meetpunten (‘tijdhaltes’), zijn ongeveer om de 20 minuten tijdens de rit ingelegd. Het automatische tijdregistratiesysteem van de RET heeft vastgesteld dat in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld per maand 2,7 procent van de bussen te vroeg aan de rit begon, dat 12,5 procent te vroeg bij een tijdhalte vertrok.

Programma van Eisen

Het opleggen van een boete is onderdeel van het Programma van Eisen voor de ‘Concessie Bus Rotterdam en omstreken 2012-2019’ die in 2012 door de RET is gewonnen. De stadsregio zegt dat de opbrengst van de boete ten goede zal komen aan het openbaar vervoer in de regio. De punctualiteitseis houdt ook in dat bussen in beginsel niet meer dan 60 seconden te laat vanaf het beginpunt vertrekken. De stadsregio is met de RET nog in overleg over het registreren van de naleving van deze eis omdat hierbij overmacht een rol kan spelen.

De RET zegt in een reactie het eens te zijn met de stadsregio dat het belangrijk is voor de reiziger dat bussen niet te vroeg vertrekken en zegt haar buschauffeurs hier ook op aan te spreken. De cijfers van de laatste jaren laten daarin volgens de vervoerder ook een verbetering zien. “De klantwaardering voor punctueel rijden is van een 7 naar een 7,4 gestegen. Het landelijk gemiddelde voor bedrijven hierbij is 7,1 procent. Het te laat komen van de bus bij een halte is helaas voor ons niet altijd te voorkomen in een drukke stad als Rotterdam. Denk daarbij aan alle werkzaamheden, omleidingen en verkeersdrukte.”

Hoogte boete

RET maakt echter bezwaar tegen de hoogte van de boete en de wijze waarop het boetebedrag wordt berekend. De vervoerder vindt dat de 9 ton per kwartaal buitenproportioneel veel geld is en wijst erop dat dit landelijk de hoogste boetes zijn die opgelegd zijn aan een vervoerder. Directeur Pedro Peters van RET: “We zijn het eens over het feit dat te vroeg vertrekken niet mag. Over de hoogte van de boete hebben we nu ook een afspraak. Ik ben blij dat de portefeuillehouder dit heeft aangepast.”

Begin 2015 zal de balans over het hele jaar 2014 worden opgemaakt en de definitieve hoogte van de boete over 2014 worden bepaald.

Lees ook:

RET krijgt boete voor te vroeg vertrokken bussen

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “RET belooft punctualiteit bussen te verbeteren”

Raymond Varekamp|17.07.14|10:35

Lijkt me,het beste,als ze gewoon eens in het EBS duiken (stokpaardje van de RET) en daar de knelpunten uit halen ipv de meest idiote capriolen uit te halen in een rit (koppelingen van lijnen en wachten op je eigen overstappers/zitten-blijvers) als de bus op tijd weg gaat,is het ook niet goed volgens het EBS systeem…

Camille Kreemers|19.07.14|10:50

Wat is het EBS?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.