SP: vervanging buschauffeurs door vrijwilligers leidt tot werkverdringing

Kleine bus, Limburg

Tweede Kamerleden Sadet Karabulut en Paul Ulenbelt van de SP vinden dat er sprake is van werkverdringing als vrijwilligers in bussen voor het openbaar vervoer rijden in plaats van betaalde chauffeurs. Zij willen dat minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gemeenten en provincies die buslijnen door vrijwilligers laten rijden hierop aanspreekt. De socialisten hebben de bewindsman hierover Kamervragen gesteld.

De SP’ers willen daarnaast dat de minister afspraken maakt met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) over hoe het begrip ‘vrijwilligerswerk’ moet worden gedefinieerd en wat ‘perspectief op werk’ betekent. Ze vrezen dat door de inzet van vrijwilligers de komende jaren meer buschauffeurs hun baan verliezen.

Werkverdringing

FNV Bondgenoten gaf eerder al aan steeds vaker te merken dat betaalde banen in het stads- en streekvervoer worden verdrongen door de inzet van onbetaalde vrijwilligers of uitkeringsgerechtigden. Om deze ontwikkeling een halt toe te roepen stelde de vakbond vorige maand een digitaal meldpunt in. Daar kunnen voorbeelden van werkverdringing worden gemeld.

Als voorbeeld noemt de bond onder meer de pilot in Limburg met zogenoemde Wensbussen die worden ingezet in afgelegen gebieden. Deze bussen worden gereden door vrijwilligers. De Wensbussen gaan deel uitmaken van de nieuwe concessie in Limburg vanaf 2016. Ook wijst de bond wijst op de buurtbus in Assendelft Zuid die wordt bestuurd door vrijwilligers en mensen met een uitkering. Deze buurtbus vervangt een bestaande lijn die door de gemeente is geschrapt.

Alternatieven

FNV meent dat er beter alternatieven zijn met betaalde banen. Zo zouden de re-integrerende zieke werknemers ingezet kunnen worden op buslijnen of taxidiensten waar relatief weinig passagiersaanbod is.

Voorstanders van de inzet van vrijwilligers en uitkeringsgerechtigden in het openbaar vervoer zeggen juist dat de rijksbezuinigingen het noodzakelijk maken dat lijnen of diensten worden geschrapt. De keus is dan vaak die tussen helemaal geen bus óf een vrijwilligerssysteem.

Vragen van de leden Karabulut en Ulenbelt (beiden SP) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat steeds meer buschauffeurs worden vervangen door vrijwilligers (ingezonden 4 augustus 2014).

Vraag 1

Wat vindt u van het bericht dat steeds meer buschauffeurs worden vervangen door vrijwilligers?

Vraag 2

Bent u het eens met de stelling dat er sprake is van werkverdringing wanneer vrijwilligers bussen gaan rijden op lijnen waar dit voorheen door betaalde chauffeurs werd gedaan? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3

Wat vindt u van de plannen van gemeenten en provincies om vrijwilligers in te zetten op (voorheen) reguliere buslijnen?

Vraag 4

Vindt u het een goede ontwikkeling dat meer dan 10% van de buschauffeurs vrijwilliger is? Zo, ja waarom? Verwacht u dat in de komende jaren meer buschauffeurs hun baan verliezen en worden vervangen door vrijwilligers?

Vraag 5

Bent u bereid om met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) afspraken te maken over hoe het begrip ‘vrijwilligerswerk’ moet worden gedefinieerd en wat ‘perspectief op werk’ betekent? Bent u bereid om gemeenten en provincies die buslijnen door vrijwilligers laten rijden, hierop aan te spreken? Wilt u uw antwoord motiveren?

Vraag 6

Wilt u in overleg treden met de vakbonden en de Tweede Kamer van de resultaten van dit overleg op de hoogte stellen?

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “SP: vervanging buschauffeurs door vrijwilligers leidt tot werkverdringing”

Ruud van der Ploeg|12.08.14|14:35

OV is een openbare dienst. Regio’s dienen ons belastinggeld verantwoord te besteden. Kernen die verstoken raken van regulier OV hebben een alternatief. Dorpsgenoten met wat tijd over kunnen als buurtbuschauffeur hun medebewoners naar winkel, ziekenhuis of de buurtsoos vervoeren. Verdringing van werkgelegenheid? Onzin! Chauffeurs met een uitkering blijven altijd beschikbaar voor betaald werk. Soms vinden chauffeurs via de (korte) buurtbus zelfs perspectief op betaald werk bij de streekvervoerder.

Eric Krijger|12.08.14|11:16

tegenwoordig heet het vrijwilligerswerk eind 20e eeuw waren het Melkert banen. Wat is het verschil?

Frans van den Hooven|11.08.14|15:46

vrijwilligerswerk is wanneer iemand een betaalde baan heeft van minimaal 20 uur, en daar buiten dan maximaal 8 uur per week als vrijwilliger aan het werk gaat.
en wanneer er ergens elke dag ( 5 dagen in de week )een vrijwilliger werkt dan zou daar een betaalde baan moeten worden aangeboden voor 1 persoon.