Testreizigers RET kunnen gemiste check-outs online herstellen

Citaro, bus, RET (bron: (foto Rick Keus)

Reizigers die deelnemen aan de pilot van RET met achteraf betalen kunnen sinds deze week hun gemiste check-outs zelf online herstellen. De ruim tweehonderd testreizigers kunnen in het klantportaal, dat samen met Trans Link Systems (TLS) is ontwikkeld, bekijken welke ritten zij hebben gemaakt en waar zij niet hebben uitgecheckt. De gecorrigeerde gemiste check-outs worden aangepast op de factuur die maandelijks achteraf wordt gestuurd.

RET en Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de OV-chipkaart, zijn in maart van dit jaar begonnen met de pilot Achteraf Betalen Consument (ABC). De pilot duurt in totaal zo’n zes maanden en wordt naar verwachting in september 2014 geëvalueerd. De reacties zijn volgens RET tot nu toe ‘zeer positief’. ABC is vergelijkbaar met de diensten die NS aan haar zakelijke reizigers aanbiedt via de NS-Business Card.

Functionaliteiten

Woordvoerder Frouke Albers van RET: “Gedurende de proef voegen we steeds nieuwe functionaliteiten aan de tests toe. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een OV-fiets met bijbehorende fietskluis te huren. Verder is naast de anonieme kaart ook de persoonlijke OV-chipkaart aan de proef toegevoegd. Daarnaast is het mogelijk om meerdere OV-chipkaarten aan één rekening te koppelen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor gezinnen.”

“Als de proef in september is afgerond, dan bekijken we of het product voldoet. Als dat het geval is, dan gaan we dit aan al onze reizigers aanbieden. Daarnaast maakt TLS het ook voor andere vervoersbedrijven mogelijk om hier gebruik van te maken”, aldus de woordvoerder.
Vergeten check-out, RET, TLS

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Testreizigers RET kunnen gemiste check-outs online herstellen”

Evert Bouws|08.09.14|00:15

Of deze methode fraudegevoelig is, ligt aan de manier waarop het werkt. Het moet toch mogelijk zijn om de informatie, die nu op een omslachtige manier aan de vervoerder moet worden gecommuniceerd, rechtstreeks in de transactielijst aan te brengen.

sinaasappel|27.08.14|09:26

ik check na 10 haltes niet uit en geef in de app aan dat ik maar 2 haltes ben meegereisd.

fraudegevoelig?