Frans Groeneveld, manager service, EvoBus

EvoBus maakt nieuwe bussen gebruiksklaar voor OV

VIDEO – Gebruiksklaar maken van bussen voor het OV die gloednieuw uit de fabriek rollen, voertuigen modificeren op verzoek van vervoerders, meubilair en airco’s vervangen, grote schades repareren en opleidingen verzorgen voor eigen medewerkers en vervoerders. Dat gebeurt allemaal op de werkplaats van EvoBus in Nijkerk. Bij EvoBus werken monteurs aan bussen voor het OV, minibussen en reisbussen van Mercedes-Benz en Setra. OVPro.nl liep een dagje mee op de werkplaats.

Het merendeel van de bussen bij EvoBus in Nijkerk komt uit de fabrieken in de Duitse steden Mannheim en Ulm en de Turkse stad Instanbul. Frans Groeneveld, Manager Service bij EvoBus: ”Als vervoerders eenmaal gekozen hebben voor het merk, dan nodigen wij ze uit om de fabriek te bezoeken. Zij krijgen daar informatie over de voertuigen en kunnen daar hun specifieke wensen doorgeven. Zo kunnen ze bijvoorbeeld aangeven waar ze de invalidenplaats willen hebben, welke kleuren de stangen krijgen, specifieke wensen voor de veiligheid van de chauffeur, waar de stopknoppen zitten en welk type stoelen ze willen.”

Bekijk hier de videoreportage bij EvoBus in Nijkerk:

Aanpassingen

”De voertuigen worden in de fabriek grotendeels gebruiksklaar gemaakt. Hier in Nijkerk plaatsen we daarna nog de camera- en communicatiesystemen”, aldus Groeneveld.

Dat niet alle aanpassingen direct in de fabrieken worden uitgevoerd, heeft voor een deel met de Nederlandse wetgeving te maken. Daarnaast is het in het OV gebruikelijk om bij de installatie van de camera- en communicatiesystemen volgens een Nederlandse standaard te werken.

Testrit

Als de eerste gewenste aanpassingen in de fabriek zijn gemaakt, dan rijden de nieuwe bussen over de weg naar de werkplaats in Nijkerk. Daarmee is meteen de eerste testrit uitgevoerd.

Een speciale Eurotrainer geeft daarna cursussen in Nijkerk om zowel de eigen medewerkers als de medewerkers van de vervoersbedrijven alle ins en outs van het voertuig bij te brengen.

”Daarbij krijgen zij een driedaagse scholing waarbij de trainer technische uitleg geeft over het voertuig. Ieder land heeft een eigen Eurotrainer die de taal van het land beheerst. Op dit moment leiden wij een nieuwe Eurotrainer op die cursussen in Nederland en België gaat verzorgen”, weet de manager service.

Werkzaamheden

Naast het gebruiksklaar maken van bussen die uit de fabriek komen, voert EvoBus ook modificaties en productverbeteringen uit. Groeneveld: ”Wij bouwen bijvoorbeeld elektrische airconditioning in en installeren nieuw meubilair. Daarnaast plegen we reparatie-onderhoud.” Voor busvervoerder Qbuzz verzorgt EvoBus het onderhoud aan de bussen voor de concessies in Groningen en Utrecht.

De vestiging in Nijkerk heeft naast de werkplaats ook een onderdelenmagazijn. ”Doordat wij gekoppeld zijn aan een groot onderdelenmagazijn in Ulm, kunnen wij 96 procent van de onderdelen binnen 24 uur leveren”, zegt de manager.

Technische wensen

Het komt volgens Groeneveld niet erg vaak voor dat tijdens de concessie nog grote modificaties worden gemaakt aan bussen. Daarnaast lijken de specifieke technische wensen de afgelopen jaren ietwat af te nemen, met name in het stadsvervoer. “Vooral bij stadsvervoerders zijn de bussen minder aangekleed. Alle extra’s die meer onderhoudskosten met zich meebrengen worden weggelaten. Zo werden er bijvoorbeeld eerst meer bussen verkocht die in vier richtingen konden knielen. Nu vindt men knielen naar één kant al voldoende.”

Wel kreeg EvoBus van een van de stadsvervoerders de opdracht om een anti-agressie cabine te ontwikkelen. “De chauffeur kan daarbij in geval van nood op een knop drukken. Daarbij schiet er een luik omhoog, waardoor de chauffeur beschermd is”, zo stelt de busexpert.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.