Inchecken, OV-chippaal, OV-chipkaart

Niet uitchecken levert vervoerders 16 miljoen euro op

Vervoerders houden ongeveer 16 miljoen euro per jaar over aan reizigers die vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart. Dat blijkt uit een onderzoek dat Panteia in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) uitvoerde. Het NOVB wil het geld ten goede laten komen aan de reiziger.

Uit het onderzoek dat Panteia in opdracht van de vervoerders uitvoerde blijkt  dat bij 1,7 procent van het totaal aantal ritten niet wordt uitgecheckt. De partijen willen een reeks maatregelen gaan nemen om het aantal gemiste uitchecks nog verder terug te dringen. Zo kunnen reizigers straks online op één centrale plek terecht om hun geld terug te vragen. Ook is er over een aantal weken een app van NS beschikbaar waarop te zien is of er daadwerkelijk is uitgecheckt.

Reizigersopbrengsten

De 16 miljoen euro is 0,8 procent van de totale reizigersopbrengsten. Het aantal gemiste keren dat reizigers vergeten uit te checken is flink afgenomen sinds de introductie van de OV-chipkaart. Het NOVB betreurt dat er nog steeds een groep reizigers is die tegen extra kosten aanloopt vanwege een gemiste checkuit. De OV-sector streeft er samen met de consumentenorganisaties dat het percentage van het aantal keren dat dit wordt vergeten terug wordt gebracht naar minder dan één procent.

NS en Connexxion gaan op de Vallleilijn een pilot starten waarbij een reiziger die tijdens een treinreis overstapt van de ene op de andere vervoerder niet meer tussentijds hoeft in- en uit te checken. Verder gaan vervoerders paaltjes bijplaatsen en indien nodig verplaatsen zodat reizigers minder makkelijk een paaltje ‘missen’.

Terugbetaling

Nog niet alle reizigers maken gebruik van de mogelijkheid om het teveel betaalde bedrag terug te vragen bij de vervoerders. Om het makkelijker te maken om geld terug te vragen komt er één centrale plek waar reizigers hun teveel betaalde geld van alle vervoerders terug kunnen krijgen. Via de Reisplanner app van NS is het straks ook mogelijk om een vergeten uitcheck te corrigeren en restitutie te regelen. Ook wordt de terugvraagtermijn bij een vergeten uitcheck verlengd van drie tot  zes maanden.

Lees hier het volledige onderzoek.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.