Servicewinkel, NS, HTM

Kanshebbers voor Blije Reizigers Prijs bekendgemaakt

Railforum heeft de negen kanshebbers voor de Blije Reizigers Prijs bekendgemaakt. Deze prijs is voor verbeteringen in het OV die het reizen prettiger maken. De kanshebbers zijn geselecteerd uit ruim dertig inzendingen. De jury- en publieksprijs wordt op 6 november op het jaarcongres van Railforum uitgereikt.

1. Arriva Prestatie Monitor

Arriva besloot de kennis en ervaringen van de reizigers te gebruiken om het busvervoer te verbeteren. Via de speciale Prestatie Monitor beoordelen Arriva-reizigers met hun smartphone ongeveer twee keer per maand een busrit op bijvoorbeeld de netheid van de bussen en de bushaltes en de reisinformatie.

2. Qbuzz: intuïtief reizen van deur tot deur

Reizen van deur tot deur, zonder nadenken in- en overstappen en een betrouwbare dienstuitvoering. Qbuzz wil het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door de klant op een intuïtief vormgegeven manier van deur te laten reizen door de hele keten. Ze doet dat met reisinformatie met vaste kleuren en symbolen en beter verlichte routefilms op de bussen. Daardoor wordt het voor reizigers nog makkelijker om hun bus naar hun bestemming te pakken.

3. OV-diploma voor de reiziger van de toekomst

Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil kinderen stimuleren om zich zelfstandig door het verkeer kunnen bewegen, maar ook om een bewuste vervoerskeuze te maken. VVN wil kinderen daarom laten zien welke voordelen het openbaar vervoer biedt voor alle leeftijdsgroepen. VVN heeft daarom het OV-diploma voor kinderen in groep 7 en 8 ontwikkeld.

4. Frontcamera’s op Arriva-treinen: De dienstregeling sneller hervat na storing

Arriva heeft frontcamera’s op haar treinen geplaatst zodat de dienstregeling na een dergelijke storing sneller kan worden hervat. De vervoerder plaatst in totaal bijna honderd camera’s op haar treinen. De politie accepteert de beelden van de frontcamera’s voor het onderzoek, waardoor onderzoek op locatie sneller is afgerond en de treindienst weer sneller hervat kan worden. Deze camera’s helpen dus niet alleen de hulpdiensten, maar zorgen er ook voor dat reizigers aanzienlijk minder hinder ervaren.

5. Internationale busdiensten: zonder overstap naar Londen, Antwerpen of Düsseldorf

Grote steden als Londen, Antwerpen of Düsseldorf zijn gemakkelijker bereikbaar met het openbaar vervoer. Reizigers stappen op de bus in bijvoorbeeld Amsterdam, Roermond of Eindhoven en in de stad van bestemming elders in Europa stappen ze weer uit. Zonder overstap, zonder te hoeven wachten op een aansluiting en zonder onnodig gesleep met koffers. Op een goedkope, maar comfortabele manier reizen: verstelbare stoelen, airco en voldoende beenruimte.

6. OVMiles: een sociale verbinding tussen Rotterdam en haar bewoners

In de regio Rotterdam worden OV-reizigers beloond voor elke met het OV gemaakte kilometer. Via hun OV-chipkaart sparen trein-, tram-, metro- of busreizigers voor zogenaamde OVMiles. OVMiles zijn in te wisselen voor korting bij diverse Rotterdamse attracties, eetgelegenheden op stations en musea. RET wil samen met 31 partners goed openbaar vervoer aanbieden door haar reizigers snel en comfortabel van A naar B te brengen. Daarnaast wil RET sociale verbindingen leggen tussen de stad en haar bewoners. Met OVMiles krijgen reizigers de kans om met het openbaar vervoer Rotterdam te ontdekken en leren ze nieuwe plekken kennen.

7. OV Servicewinkel: één servicepunt voor alle vervoerders

De OV Servicewinkel op station Den Haag Centraal is de eerste in haar soort in Nederland. In de servicewinkel krijgen reizigers informatie over hun complete reis, maar ook over Haagse toplocaties. De servicewinkel is een samenwerking tussen NS, NS International, de gemeente Den Haag en de HTM. Met deze service willen de partijen de bereikbaarheid van belangrijke locaties in de stad verbeteren en reizigers meer gemak bieden door alle informatie onder één dak aan te bieden.

8. Multimodale reisinformatie: integratie met agenda en afspraken

Met Go About-apps als Go About en Calender42 is het niet meer nodig om voor vertrek de reisplanner te bekijken en de route te plannen. Deze apps zijn geïntegreerd met je smartphone-agenda en vertellen je dus precies hoe laat je weg moet en welke trein, bus of tram je nodig hebt om op tijd bij de volgende afspraak te zijn. Gebruikers krijgen een persoonlijk en actueel reisadvies. De provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn het initiatief Plan-lab gestart dat de ontwikkeling van dit soort app’s mogelijk maakt.

9. Reizen op rekening: zakelijk én privé

Privé-reizigers kunnen in navolging van zakelijke reizigers sinds kort reizen op rekening. Rotterdamse reizigers hebben het systeem getest dat testen op termijn in heel Nederland ingevoerd gaat worden. Vooraf saldo laden op de OV-chipkaart is na aanmelding voor reizen op rekening niet meer nodig. Gebruikers krijgen elke maand keurig een factuur thuisgestuurd en het verschuldigde bedrag wordt automatisch afgeschreven.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.