Station, Rotterdam Centraal, reiziger

Visie KPN: ICT maakt OV aantrekkelijk in 2025

Advertorial – Alles en iedereen is onlosmakelijk verbonden met en door ICT. Dat is ook zo in het openbaar vervoer. KPN ziet dat deze verbintenis met ICT in de toekomst alleen maar sterker en beter wordt. Om een beeld te geven van hoe dat eruit zou zien blikt KPN vooruit. KPN neemt je mee op onze reis naar de toekomst: het openbaar vervoer zoals het er in 2025 uitziet met behulp van ICT.

In 2025 is het openbaar vervoer persoonlijker, nog veiliger, flexibeler en beter beschikbaar. KPN gelooft in zo’n OV, want Quality of Life staat in de toekomst steeds meer centraal. Iedereen wil voorzien zijn van kwaliteit en comfort, dus ook tijdens het reizen. In 2025 staan we nog beter stil bij de vraag of we op een bepaald moment willen reizen of niet. En kiezen we om te reizen, dan kiezen we ook bewust voor een bepaalde mix van modaliteiten.

Daarnaast is duurzaamheid in 2025 een ‘must’. Organisaties, bedrijven en overheden werken transsectoraal samen om uitdagingen het hoofd te bieden en in te spelen op klantbehoeften. We zoeken allemaal naar een balans in alles wat we doen, we staan altijd en overal in verbinding met alles. ICT is dé essentiële verbindende factor, en dat geldt zeker ook voor het openbaar vervoer.

Flexibel reizen

De flexibiliteit van het nieuwe leven en werken is verder toegenomen door virtuele studies en augmented reality vergaderingen. Maar mensen willen elkaar toch nog steeds ontmoeten en reistijd nuttig en plezierig besteden. En juist in het OV gebruiken we onze tijd optimaal. Tijdens onze reis zijn we aan het werk, maken we gebruik van entertainment, of genieten we van bijvoorbeeld een on-board wellness-behandeling. Een OV-voertuig is op die manier een flexibele basis, die aan te passen is op de behoefte van de reiziger. Het is een kantoor, vergaderruimte, entertainment-room en beautysalon in één.

Data

Het OV dat inspeelt op onze persoonlijke reisbehoeftes, wordt in grote mate mogelijk gemaakt door data. Intelligent omgaan met die data – gegenereerd door het vervoer, de reiziger en door OV organisaties – wordt met elkaar gedeeld. Het zorgt dat reizigers persoonlijk worden bediend. Het openbaar vervoer kent haar reizigers en weet wat de wens is en wat wordt verwacht.

Werk je onderweg, dan krijg je een rustige werkplek toegewezen. Kom je uit Noorwegen, dan word je in het Noors aangesproken. 
Het kunnen geven van persoonlijke service en aanvullende diensten biedt mogelijkheden voor nieuwe businessmodellen. Een meer relevant openbaar vervoer is verweven met de levens van haar reizigers. Die ontmoet de reizigers niet pas op de halte of het station, maar is er van deur tot deur, van bestemming tot bestemming.

Elektrische auto

Er wordt in 2025 fundamenteel anders gedacht over autorijden en autobezit, en dat biedt legio kansen voor het OV. Denk aan een samenwerking tussen het openbaar vervoer en de autobranche. De (elektrische) auto is dan onderdeel van een duurzaam Smart Mobility-systeem, wat mobiliteit en duurzaamheid heeft vergroot. Het maakt reizigers ultra-flexibel. Er is minder uitstoot van CO2 en fijngas, er gebeuren minder ongelukken en er zijn minder files. De synergie kan verder worden versterkt door energie die vrijkomt bij het remmen van de trein te gebruiken voor het opladen van de accu’s van stadsbussen of elektrische scooters.

Meer lezen over de visie van KPN over hoe ICT kan helpen het OV nu en in de toekomst aantrekkelijk, efficiënt, veilig en duurzaam te maken? Download hier onze whitepaper.

KPN

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.