Citea Electric, VDL Bus and Coach

Subsidie van 4 miljoen euro voor waterstofbus-projecten in OV

Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu maakt binnenkort bekend welke OV-autoriteiten en vervoerders in aanmerking komen voor een stimuleringsregeling voor waterstofbussen. Het Rijk heeft daarvoor in totaal vier miljoen euro vrijgemaakt. De Nederlandse busfabrikant VDL Bus and Coach is samen met een vervoerder en een OV-autoriteit betrokken bij een aantal van deze projectaanvragen. 

Het ministerie investeert in maximaal vijf projecten waarvoor ieder tot 850.000 euro beschikbaar wordt gesteld. Per project worden er ten minste twee waterstofbussen ingezet.

Jan van Meijl, salesmanager openbaar vervoer van VDL Bus and Coach: ”Wij zijn inderdaad voor meerdere projecten in de picture. Het ministerie wil aansluiten op de ambities van de EU om de mogelijkheden te verkennen van waterstof als serieuze schone en alternatieve energiedrager naast batterijen.”

Waterstof

”Op dit moment is waterstof nog te duur, maar uitgebreid Europees onderzoek laat zien dat dit in de toekomst gaat veranderen. Daarom wil het ministerie onderzoeken wat waterstof binnen nu en tien jaar kan betekenen voor onder andere het personenvervoer in Nederland.”

De plannen van het ministerie komen voort uit de ontwerprichtlijn On the deployment of Alternative Fuels Infrastructure van de Europese Commissie (EC). Daarin vraagt de EC aan lidstaten om vóór 2020 – naast een infrastructuur voor biobrandstoffen, LNG en elektrisch rijden – een waterstoftank-infrastructuur te ontwikkelen, inclusief een plan van aanpak.

Batterijbussen

Naast de projectaanvragen voor de waterstofbussen gaat VDL in samenwerking met de provincie Noord-Brabant vanaf 2015 starten met de uitrol van 15 elektrische batterijbussen die in het reguliere OV gaan rijden. De lage vloer VDL Citea Electric bussen gaan verspreid over de provincie Noord-Brabant rijden. De pilot is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, producent VDL Bus and Coach en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en wordt ondersteund door stichting Zero Emissie Busvervoer.

De pilot dient waardevolle informatie op te leveren over het gebruik van elektrische bussen voor het OV. Onderdeel van de pilot is de ontwikkeling van een innovatieplatform waarin MKB’s de kans krijgen om aan te sluiten op de (door)ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen, componenten en de bijbehorende infrastructuur voor laadenergie.

Demonstratie

Naast de pilots vanuit de overheid, start VDL begin volgend jaar ook met een eigen, zelf gefinancierde langdurige demonstratie. De busfabrikant gaat in het zuiden van Nederland in samenwerking met een vervoerder één elektrische bus in de dienstregeling inzetten. Het gaat om een VDL Citea Electric met een relatief grote batterij. Om welke vervoerder het gaat en waar de bussen precies gaan rijden, wil VDL niet bekendmaken. De busfabrikant financiert deze proef, om naar eigen zeggen ’drempels weg te nemen voor innovatie’.

”Alle OV-autoriteiten en vervoerders worstelen op dit moment met het vraagstuk van e-mobility. Ze zitten daarbij in een spagaat, want ze willen innoveren, maar er is op dit moment geen geld voor. Daarom willen we met de inzet van een elektrische bus de eventuele drempels wegnemen. Als je drempels wegneemt, dan is er meer bereidheid tot innovatie”, aldus Van Meijl. “Dat bussen elektrisch kunnen rijden gelooft iedereen inmiddels wel. Zero emissie-bussen worden onderdeel van het Nederlandse straatbeeld. Het is daarom nu van belang dat alle belanghebbenden laagdrempelig ervaring op kunnen doen”, zo vervolgt hij.

BusTech

VDL Bus and Coach is op 11 en 12 november aanwezig op vakbeurs BusTech en zal vragen beantwoorden over de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch busvervoer Ga naar de website van BusTech om je gratis te registreren voor de beurs.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Subsidie van 4 miljoen euro voor waterstofbus-projecten in OV”

michielschuur|28.10.14|22:23

Goed idee om Arriva en VDL ism provincie NB dan eens serieus te laten kijken om de proef in Breda concentreren. Dan heeft Arriva de kans om de stad alsnog een (bijna) electrische stadsdienst te bieden…. Mn de provincie heeft in deze aardig wat steken laten vallen…

Paul Lamote|29.10.14|16:24

@michielschuur
De dieselbussen voor Breda zijn al gelukkig al bijna afgeleverd. De reizigers zitten niet te wachten op dit soort experimenten, die zulke hoge kosten met zich meebrengen dat steeds meer bussen moeten worden geschrapt om niet over het budget heen te gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.