Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6

TNO: Total Cost of Ownership dieselbus nog het laagst

Dieselbussen hebben nu en ook in de komende jaren nog altijd de laagste Total Cost of Ownership. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO. TNO maakte in opdracht van CIVITAS een vergelijking in Total Cost of Ownership van bussen die op fossiele brandstoffen, op biobrandstoffen, elektriciteit, waterstof of met een hybride aandrijving rijden.

Bussen op aardgas worden al volop geproduceerd door grote busfabrikanten, maar de kosten zijn volgens TNO hoger en de emissievoordelen ten opzichte van dieselbussen zijn afgenomen door de introductie van de Euro VI-technologie. TNO stelt dat de Total Cost of Ownership van bussen op fossiele brandstoffen vergelijkbaar is met die van dieselbussen. Wel verschilt de vervuilende emissie per type en de mix van de biobrandstof.

Emissie

Diesel hybride en gas hybride bussen kunnen de vervuilende emissie met twintig procent terugbrengen. Hybride bussen hebben op dit moment een hogere TCO stelt TNO, maar dit kan mogelijk in de toekomst afnemen.

Verder komen er steeds meer volledig elektrische bussen op de markt. De beperkte actieradius en de kosten van batterijen zijn nog steeds een nadeel, zo valt te lezen in het rapport. Als in steden al een trolleynetwerk aanwezig is, is het volgens TNO interessant om elektrisch busvervoer uit te rollen.

Schoon stadsvervoer

Waterstofbussen zijn volgens TNO een veelbelovende optie, maar bevinden zich op dit moment nog in de experimentele fase. Dat komt mede doordat de aanschafkosten van deze bussen op dit moment nog erg hoog liggen. Waterstofbussen zetten met een brandstofcel waterstof om in elektriciteit, hitte en waterdamp. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte in september bekend vier miljoen euro beschikbaar te stellen voor provincies die proeven willen doen met waterstofbussen voor personenvervoer.

TNO is de coördinator van het Europese project CIVITAS WIKI. Het doel van het project is om beleidsmakers en burgers in Europa te informeren over schoon stadsvervoer.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TNO: Total Cost of Ownership dieselbus nog het laagst | OVPro.nl
Qbuzz, bus, Mercedes Citaro, Euro 6

TNO: Total Cost of Ownership dieselbus nog het laagst

Dieselbussen hebben nu en ook in de komende jaren nog altijd de laagste Total Cost of Ownership. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO. TNO maakte in opdracht van CIVITAS een vergelijking in Total Cost of Ownership van bussen die op fossiele brandstoffen, op biobrandstoffen, elektriciteit, waterstof of met een hybride aandrijving rijden.

Bussen op aardgas worden al volop geproduceerd door grote busfabrikanten, maar de kosten zijn volgens TNO hoger en de emissievoordelen ten opzichte van dieselbussen zijn afgenomen door de introductie van de Euro VI-technologie. TNO stelt dat de Total Cost of Ownership van bussen op fossiele brandstoffen vergelijkbaar is met die van dieselbussen. Wel verschilt de vervuilende emissie per type en de mix van de biobrandstof.

Emissie

Diesel hybride en gas hybride bussen kunnen de vervuilende emissie met twintig procent terugbrengen. Hybride bussen hebben op dit moment een hogere TCO stelt TNO, maar dit kan mogelijk in de toekomst afnemen.

Verder komen er steeds meer volledig elektrische bussen op de markt. De beperkte actieradius en de kosten van batterijen zijn nog steeds een nadeel, zo valt te lezen in het rapport. Als in steden al een trolleynetwerk aanwezig is, is het volgens TNO interessant om elektrisch busvervoer uit te rollen.

Schoon stadsvervoer

Waterstofbussen zijn volgens TNO een veelbelovende optie, maar bevinden zich op dit moment nog in de experimentele fase. Dat komt mede doordat de aanschafkosten van deze bussen op dit moment nog erg hoog liggen. Waterstofbussen zetten met een brandstofcel waterstof om in elektriciteit, hitte en waterdamp. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte in september bekend vier miljoen euro beschikbaar te stellen voor provincies die proeven willen doen met waterstofbussen voor personenvervoer.

TNO is de coördinator van het Europese project CIVITAS WIKI. Het doel van het project is om beleidsmakers en burgers in Europa te informeren over schoon stadsvervoer.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.