Ministerie maakt subsidie voor waterstofprojecten bekend

Citea Electric, VDL Bus and Coach

Vijf vervoersregio’s krijgen samen een bijdrage van 4,25 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om meer praktijkervaring op te doen met waterstofbussen. Daarmee komen er volgend jaar in stedelijke gebieden tien nieuwe bussen bij die rijden op deze milieuvriendelijke brandstof. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

Stadsregio’s Rotterdam, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven en de provincies Groningen en Zuid-Holland krijgen elk 850.000 euro. De 4,25 miljoen euro is een bijdrage aan hun al bestaande plannen om hun wagenpark schoner en stiller te krijgen. De investering zorgt ook dat het aantal locaties waar waterstof kan worden getankt wordt uitgebreid. Naast het bestaande vulpunt in Helmond en het onlangs geopende tankstation in Rhoon, komen er in Arnhem en Groningen ook nieuwe vulstations voor waterstof.

Schone brandstof

De Nederlandse busfabrikant VDL Bus and Coach is samen met het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en Waterstofnet, Stichting Zero Emissie Busvervoer, vervoerder Hermes betrokken bij een van deze projectaanvragen. Hermes is ook de vervoerder in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Jan van Meijl, salesmanager openbaar vervoer van VDL Bus and Coach: “Met de toezegging van het ministerie zijn de regio’s aan zet. Vijf van de zes aanvragen zijn gehoneerd. Twee projecten daarvan zitten in de aanbestedingsfeer. Daarbij gaat het om de Hoekse Waard en de regio Rotterdam. Verder zullen er drie private bestellingen gaan plaatsvinden.”

“In de regio Eindhoven hebben wij op technisch vlak veel gedaan met waterstof-projecten. Zo voeren wij onder andere in samenwerking met WaterstofNet (exploitant van een waterstoftankstation in Helmond, red.) een proef uit met een Citea Electric waterstofbus die daar rondrijdt”, aldus Van Meijl.

Waterstofbussen

Vervoerder GVB in Amsterdam deed eerder al ervaring op met twee bussen die op waterstof rijden. De RET gaat met hulp van de subsidie van het ministerie twee waterstofbussen kopen. Vanaf 2016 zullen de eerste waterstofbussen in het Rotterdamse straatbeeld te zien zijn. Directeur Pedro Peters van de RET: “De RET werkt met de komst van deze bussen mee aan het vergroenen van de stad en het verbeteren van de luchtkwaliteit. De tram en metro rijden al elektrisch op groene stroom. De uitdaging is om in de nabije toekomst ook met de bus emissievrij te rijden.” De bussen van de RET tanken bij het recent geopende waterstoftankstation op de Groene Kruisweg in Rotterdam.

RET zette eerder al elektrische en hybride bussen in de dienstregeling. “Door de inzet van verschillende typen milieuvriendelijke bussen draagt de RET bij aan de technische ontwikkeling van de bussen van de toekomst”, aldus Peters.

Schone bussen

De plannen van het ministerie komen voort uit de ontwerprichtlijn On the deployment of Alternative Fuels Infrastructure van de Europese Commissie (EC). Daarin vraagt de EC aan lidstaten om vóór 2020 – naast een infrastructuur voor biobrandstoffen, LNG en elektrisch rijden – een waterstoftank-infrastructuur te ontwikkelen, inclusief een plan van aanpak. De Nederlandse vervoersbedrijven hebben de ambitie dat in 2025 alle OV-bussen geen luchtvervuilende of klimaatbelastende emissies meer uitstoten. Zowel door de inzet van waterstof, als ook met hybride en elektrisch aangedreven bussen.

Alexander Hablé, Transitiemanager duurzame mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, zal woensdag op BusTech in Rosmalen een toelichting geven over de stimuleringsmaatregel voor waterstofbussen. Bekijk hier het programma.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Subsidie van 4 miljoen euro voor waterstofbus-projecten in OV

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.