Robert Goevaers, directeur, Goevaers Consultancy, BusTech

‘Diverse energiedragers spelen een rol in toekomstig busvervoer’

Bussen in het OV zullen de toekomst met verschillende types energiedragers rijden. De meest kansrijke projecten zijn daarbij elektrisch busvervoer, waterstof, LNG en biobrandstoffen. Dat zei Robert Goevaers, directeur van Goevaers Consultancy dinsdag tijdens BusTech in Rosmalen. ”Er is niet één alternatief voor op olie gebaseerd transport.”

“

Er zijn geen afvallers in de toekomst. Laat alle ontwikkelingen maar van de grond komen”, zo voorspelt Goevaers. ”Niet ieder bus is hetzelfde. Je hebt kleine bussen, 12 meter bussen, lange (gelede, red.) bussen en touringcars. Voor touringcars is elektrisch rijden nog niet reëel, want dan moeten ze onderweg vaak bijladen”, zo vervolgt hij.

Energiedragers

”Volelektrisch rijden is ook moeilijk voor de lange OV-bussen. Denk aan de Van Hool dubbelgelede bussen die op de Uithoflijn in Utrecht rijden. Die wegen maar liefst 35 ton. Die zijn veel te zwaar om volledig op elektriciteit te rijden”, aldus Goevaers.

Ook busfabrikant Volvo Bus gelooft dat in de toekomst meerdere energiedragers een rol zullen spelen. Erland Morelissen, teamleider hybride van Volvo Bus: ”Wij geloven in verschillende rollen voor verschillende concepten. Wij zeggen niet dat diesel passé is. Er is niet één alternatief voor op olie gebaseerd transport. We zullen naar verschillende types van energiedragers toe moeten.”

Transitiebrandstof

Volgens CNG Net is het niet de vraag naar welke type brandstof we toe gaan voor bussen in het OV, maar hoe de weg daar naar toe er uit gaat zien. Marco Fossen, relatiemanager overheid bij CNG Net: ”Wij verwachten dat we nog 10 à 15 jaar nodig hebben voordat waterstof en elektrische bussen een betaalbare TCO hebben.”

Daarbij zijn er volgens hem diverse scenario’s denkbaar, maar de meest voor de hand liggende transactiebrandstof is volgens Fossen groengas.

GTL

Shell denkt dat GTL geschikter is als transactiebrandstof in de weg naar zero emissie busvervoer. GTL of Gas To Liquid is een brandstof die door een chemische reactie uit aardgas wordt gewonnen.

Paul Evers, product application specialist van Shell: ”Het voordeel van GTL is dat de uitlaatgassen schoner zijn dan wanneer er diesel wordt getankt. Er hoeft niets veranderd te worden aan de tank van de bussen, dus het verkrijgen van de brandstof is gemakkelijk. De bussen veroorzaken minder geluidsoverlast en ’stinken’ minder.” 

Evers geeft wel aan dat de kosten een stuk hoger liggen dan diesel, die liggen zo’n acht cent boven het dieseltarief.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Diverse energiedragers spelen een rol in toekomstig busvervoer’”

Arnaud van der Sluis|12.11.14|14:07

Dubbelgelede bussen kunnen prima elektrisch rijden, omdat dit bussen zijn die op en neer op een lijn rijden en dus goed kunnen bijladen onderweg en aan het einde van de route.

Wat betreft TCO zijn elektrische bussen ook al rendabel. Zie de ervaringen van Schiermonnikoog en onze eigen ervaringen van 10 jaar in Genua en Turijn.

Maar het beste van de elektrische bussen is dat ze schoon en stil zijn!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Diverse energiedragers spelen een rol in toekomstig busvervoer’ | OVPro.nl
Robert Goevaers, directeur, Goevaers Consultancy, BusTech

‘Diverse energiedragers spelen een rol in toekomstig busvervoer’

Bussen in het OV zullen de toekomst met verschillende types energiedragers rijden. De meest kansrijke projecten zijn daarbij elektrisch busvervoer, waterstof, LNG en biobrandstoffen. Dat zei Robert Goevaers, directeur van Goevaers Consultancy dinsdag tijdens BusTech in Rosmalen. ”Er is niet één alternatief voor op olie gebaseerd transport.”

“

Er zijn geen afvallers in de toekomst. Laat alle ontwikkelingen maar van de grond komen”, zo voorspelt Goevaers. ”Niet ieder bus is hetzelfde. Je hebt kleine bussen, 12 meter bussen, lange (gelede, red.) bussen en touringcars. Voor touringcars is elektrisch rijden nog niet reëel, want dan moeten ze onderweg vaak bijladen”, zo vervolgt hij.

Energiedragers

”Volelektrisch rijden is ook moeilijk voor de lange OV-bussen. Denk aan de Van Hool dubbelgelede bussen die op de Uithoflijn in Utrecht rijden. Die wegen maar liefst 35 ton. Die zijn veel te zwaar om volledig op elektriciteit te rijden”, aldus Goevaers.

Ook busfabrikant Volvo Bus gelooft dat in de toekomst meerdere energiedragers een rol zullen spelen. Erland Morelissen, teamleider hybride van Volvo Bus: ”Wij geloven in verschillende rollen voor verschillende concepten. Wij zeggen niet dat diesel passé is. Er is niet één alternatief voor op olie gebaseerd transport. We zullen naar verschillende types van energiedragers toe moeten.”

Transitiebrandstof

Volgens CNG Net is het niet de vraag naar welke type brandstof we toe gaan voor bussen in het OV, maar hoe de weg daar naar toe er uit gaat zien. Marco Fossen, relatiemanager overheid bij CNG Net: ”Wij verwachten dat we nog 10 à 15 jaar nodig hebben voordat waterstof en elektrische bussen een betaalbare TCO hebben.”

Daarbij zijn er volgens hem diverse scenario’s denkbaar, maar de meest voor de hand liggende transactiebrandstof is volgens Fossen groengas.

GTL

Shell denkt dat GTL geschikter is als transactiebrandstof in de weg naar zero emissie busvervoer. GTL of Gas To Liquid is een brandstof die door een chemische reactie uit aardgas wordt gewonnen.

Paul Evers, product application specialist van Shell: ”Het voordeel van GTL is dat de uitlaatgassen schoner zijn dan wanneer er diesel wordt getankt. Er hoeft niets veranderd te worden aan de tank van de bussen, dus het verkrijgen van de brandstof is gemakkelijk. De bussen veroorzaken minder geluidsoverlast en ’stinken’ minder.” 

Evers geeft wel aan dat de kosten een stuk hoger liggen dan diesel, die liggen zo’n acht cent boven het dieseltarief.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Diverse energiedragers spelen een rol in toekomstig busvervoer’”

Arnaud van der Sluis|12.11.14|14:07

Dubbelgelede bussen kunnen prima elektrisch rijden, omdat dit bussen zijn die op en neer op een lijn rijden en dus goed kunnen bijladen onderweg en aan het einde van de route.

Wat betreft TCO zijn elektrische bussen ook al rendabel. Zie de ervaringen van Schiermonnikoog en onze eigen ervaringen van 10 jaar in Genua en Turijn.

Maar het beste van de elektrische bussen is dat ze schoon en stil zijn!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.