Wim Kurver, directeur, EBS

EBS wil groeiambitie waarmaken met concessie Haarlem-IJmond

EBS is naar Nederland gekomen om te groeien. Om haar oorspronkelijke ambitie waar te maken heeft de vervoerder een bod uitgebracht op de busconcessie regio Haarlem-IJmond die onlangs op de markt is gebracht. Dat zegt directeur Wim Kurver van EBS. “In Waterland is het fundament gelegd en heeft ons de afgelopen 1,5 jaar voldoende vertrouwen gegeven om ons opnieuw op de markt te begeven.”

EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Nederlandse OV-concessies. De vervoerder verzorgt sinds eind 2011 met 220 bussen de OV-concessie Waterland.

Verlies

EBS had een turbulente start in het openbaar vervoer in Nederland, want begin dit jaar werd bekend dat de vervoerder jaarlijks miljoenen verliest in de regio Waterland. Belangrijkste oorzaak was een  inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken maakte de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan waarbij de dienstregeling op de schop ging.

De diverse maatregelen hebben er nog niet toe geleid dat EBS uit de rode cijfers is. Kurver: “Het is ook de vraag of dat relevant is. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we naar een situatie gaan die voor ons acceptabel is.”

Verbeteringen

De directeur is desalniettemin positief over de resultaten de doorgevoerde verbeteringen in Waterland. “1,5 jaar geleden zijn we gestart met een zwaar hersteltraject. Toen wij begonnen leek het een opdracht die te vergelijken is met het beklimmen van de Mount Everest met het hele bedrijf. De eerste helft ging redelijk gemakkelijk. Nu zitten we op het tweede deel waar de lucht ijler is en de wegen stijler zijn. We zijn nog niet aan de top, maar we maken wel stappen voorwaarts.”

“Deze tegenslag heeft ons de pas op de plaats laten zetten. Als je onder druk wordt gezet door allerlei verbeterslagen, dan kun je die ervaringen ook gebruiken om in te zetten in een nieuwe concessie”, aldus Kurver.

Busconcessie

Naast EBS hebben ook Connexxion en Syntus een bod uitgebracht op de busconcessie Haarlem-IJmond. In het Programma van Eisen is veel aandacht voor een verdere verbetering van de dienstverlening, waaronder een betrouwbare dienstuitvoering en verhoging van het comfort. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten eerder al om voor deze concessie 18 miljoen euro meer uit te trekken dan nu beschikbaar is voor de huidige concessie. De busconcessie geldt voor de periode van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van het zuidelijke Zandvoort tot het noordelijke Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.

Kosten spreiden

Op de vraag of EBS met de concessie Haarlem-IJmond het verlies in Waterland probeert te compenseren, reageert Kurver ontkennend. “Nee, wij hebben ons niet ingeschreven om het verlies in Waterland te dekken, maar omdat we denken dat de busconcessie regio Haarlem-IJmond een goede concessie kan zijn. Het feit dat het om een busconcessie gaat, maakt het aantrekkelijk voor ons. Daarnaast zit deze regio dichtbij Waterland, waardoor we de operatie op een efficiënte manier kunnen uitvoeren.”

Door beide concessies uit te voeren ontstaan er voor EBS wel mogelijkheden om vaste kosten te spreiden. Kurver: “Zaken als ICT en administratie drukken onnodig zwaar op een kleine concessie. Hoe meer concessies je bezit, hoe beter je de vast kosten kunt dekken.” Op 18 december maakt de provincie Noord-Holland bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EBS wil groeiambitie waarmaken met concessie Haarlem-IJmond | OVPro.nl
Wim Kurver, directeur, EBS

EBS wil groeiambitie waarmaken met concessie Haarlem-IJmond

EBS is naar Nederland gekomen om te groeien. Om haar oorspronkelijke ambitie waar te maken heeft de vervoerder een bod uitgebracht op de busconcessie regio Haarlem-IJmond die onlangs op de markt is gebracht. Dat zegt directeur Wim Kurver van EBS. “In Waterland is het fundament gelegd en heeft ons de afgelopen 1,5 jaar voldoende vertrouwen gegeven om ons opnieuw op de markt te begeven.”

EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Nederlandse OV-concessies. De vervoerder verzorgt sinds eind 2011 met 220 bussen de OV-concessie Waterland.

Verlies

EBS had een turbulente start in het openbaar vervoer in Nederland, want begin dit jaar werd bekend dat de vervoerder jaarlijks miljoenen verliest in de regio Waterland. Belangrijkste oorzaak was een  inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken maakte de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan waarbij de dienstregeling op de schop ging.

De diverse maatregelen hebben er nog niet toe geleid dat EBS uit de rode cijfers is. Kurver: “Het is ook de vraag of dat relevant is. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we naar een situatie gaan die voor ons acceptabel is.”

Verbeteringen

De directeur is desalniettemin positief over de resultaten de doorgevoerde verbeteringen in Waterland. “1,5 jaar geleden zijn we gestart met een zwaar hersteltraject. Toen wij begonnen leek het een opdracht die te vergelijken is met het beklimmen van de Mount Everest met het hele bedrijf. De eerste helft ging redelijk gemakkelijk. Nu zitten we op het tweede deel waar de lucht ijler is en de wegen stijler zijn. We zijn nog niet aan de top, maar we maken wel stappen voorwaarts.”

“Deze tegenslag heeft ons de pas op de plaats laten zetten. Als je onder druk wordt gezet door allerlei verbeterslagen, dan kun je die ervaringen ook gebruiken om in te zetten in een nieuwe concessie”, aldus Kurver.

Busconcessie

Naast EBS hebben ook Connexxion en Syntus een bod uitgebracht op de busconcessie Haarlem-IJmond. In het Programma van Eisen is veel aandacht voor een verdere verbetering van de dienstverlening, waaronder een betrouwbare dienstuitvoering en verhoging van het comfort. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten eerder al om voor deze concessie 18 miljoen euro meer uit te trekken dan nu beschikbaar is voor de huidige concessie. De busconcessie geldt voor de periode van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van het zuidelijke Zandvoort tot het noordelijke Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.

Kosten spreiden

Op de vraag of EBS met de concessie Haarlem-IJmond het verlies in Waterland probeert te compenseren, reageert Kurver ontkennend. “Nee, wij hebben ons niet ingeschreven om het verlies in Waterland te dekken, maar omdat we denken dat de busconcessie regio Haarlem-IJmond een goede concessie kan zijn. Het feit dat het om een busconcessie gaat, maakt het aantrekkelijk voor ons. Daarnaast zit deze regio dichtbij Waterland, waardoor we de operatie op een efficiënte manier kunnen uitvoeren.”

Door beide concessies uit te voeren ontstaan er voor EBS wel mogelijkheden om vaste kosten te spreiden. Kurver: “Zaken als ICT en administratie drukken onnodig zwaar op een kleine concessie. Hoe meer concessies je bezit, hoe beter je de vast kosten kunt dekken.” Op 18 december maakt de provincie Noord-Holland bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.