Connexxion, bus, Goes, Zeeland

Connexxion kampt met storing OV-chipkaart

Connexxion kampt met een probleem met het in- en uitchecken waarbij onterecht saldo wordt afgeschreven bij reizigers met een geldig abonnement. Doordat de reizigers hierdoor te weinig saldo op hun OV-chipkaart hebben staan, kunnen zij tegen problemen aanlopen met het in- en uitchecken. Rover roept Connexxion in een brief op, om orde op zaken te stellen.

Abonnementhouders in Almere en Hoofddorp die door werkzaamheden ten onrechte door Connexxion saldo geïncasseerd zien worden, worden inmiddels gecompenseerd. Rover signaleert echter dat het probleem zich op veel meer plaatsen voordoet en dit is lang niet altijd te wijten aan werkzaamheden. Klachten komen onder meer uit Amsterdam, Haarlem, omgeving Schiphol, Amersfoort, Utrecht, Nijmegen en diverse plaatsen in Zeeland.

Restitutie

Reizigers die tegen het probleem aanlopen kunnen hun geld terugvragen via een restitutieformulier. “Het dagelijks moeten invullen van een uitgebreid formulier staat echter in schril contrast tot het reisgemak dat van een abonnement mag worden verwacht”, schrijft Rover aan Connexxion. Rover wil dat Connexxion de oorzaak van de problemen aanpakt aan de hand van de binnengekomen klachten in plaats van te verwijzen naar een restitutieformulier. Connexxion zegt in een reactie reizigers bij wie ten onrechte het instaptarief van 0,87 euro is afgeschreven, automatisch te compenseren. Ze hoeven dus geen restitutieformulier in te vullen.

Directeur Bart Schmeink van Connexxion laat aan Rover weten samen met de leverancier en IT-organisatie de oorzaak van het probleem in kaart te brengen en de coulance te zullen uitbreiden. “Chauffeurs, medewerkers service en veiligheid en medewerkers van de afdeling klantenservice zullen nogmaals worden voorzien van aanvullende informatie omtrent de situatie en de toe te passen coulance. Hiermee willen wij voorkomen dat situaties ontstaan waarbij reizigers de toegang tot een Connexxion-voertuig wordt ontzegd. Dit mag naar mijn idee niet gebeuren.”

Coulance

Connexxion verwachten de oorzaak van het probleem “binnen zeer afzienbare tijd” te hebben gevonden. Tot die tijd hanteren de chauffeurs en medewerkers “grote coulance”. Houders van een maand- of jaarabonnement hoeven bij controle geen boete te betalen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Connexxion kampt met storing OV-chipkaart”

Louis X|18.11.14|18:20

Ongelooflijk dat Connexxion in zo’n situatie weer het woord “coulance”durft te gebruiken. Een omweg en extra geld afschrijven dat is in mijn ogen gewoon een wanprestatie en dan moet Connexxion dat gewoon toegeven, excuses aanbieden en zich kapot schamen in plaats van op hautaine toon van van “coulance “te spreken.

Overigens is een hogere ritprijs bij omleidingen vaak standaard. In Rotterdam komt het regelmatig voor, vaak zonder waarschuwing.

Tijd voor een opstand tegen de ov chipkaart.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.