Inchecken, OV-chippaal, OV-chipkaart

OV loket: veel klachten over OV in derde kwartaal 2014

Reizigers dienden in het derde kwartaal van 2014 recordaantal klachten over het OV in vergelijking met dezelfde periode in voorgaande jaren. Dat meldt het OV loket. Reizigers dienden in totaal 2382 klachten in. In de historie van het OV loket is er maar één keer eerder een drukker kwartaal geweest. Dat was in het tweede kwartaal van dit jaar, bij het verdwijnen van het papieren treinkaartje. Met name het verplicht in- en uitchecken, dat sinds 9 juli voor alle treinreizen geldt, zorgde voor veel klachten van reizigers.

Net als uit in de vorige kwartaalrapportage van het OV loket bleek, is er nog veel onduidelijkheid bij reizigers over procedures rondom defecte kaarten, opzeggen van abonnementen en wat te doen als per ongeluk een verkeerd abonnement is aangeschaft. Vervoerders hebben volgens het loket “geen eenduidige regelingen én soms komt het voor dat een vervoerder tegenstrijdige informatie geeft”.

Tweede Kamer

De klachten van reizigers hebben ook aandacht gehad van de Tweede Kamer. Het parlement uitte ook kritiek op het feit dat bijvoorbeeld 20 euro op een kaart moet staan, voordat men op een treinstation kan inchecken. De Tweede Kamer vindt dat de OV-chipkaart op een aantal punten niet voldoet.

Uit de klachten die het OV loket binnenkrijgt, blijkt volgens de organisatie niet zozeer dat de OV- chipkaart op zichzelf het probleem is, maar veel meer het feit dat veel flexibiliteit verdwenen is. “Niet het gemak voor de reizigers, maar de technische efficiëntie van de vervoerder lijkt het leidende principe”, aldus het OV loket.

Eén loket

Vervoerders en de klantenservice OV-chipkaart zijn inmiddels gestart met het principe van één loket. Dit betekent dat reizigers in principe niet meer van het kastje naar de muur verwezen zouden moeten worden en dat ze met eventuele klachten op één plek terecht kunnen en daar ook geholpen worden.

Het OV loket geeft aan hier zeer blij mee te zijn. “Voor het initiatief van één loket in de sterk versnipperde OV-wereld verdienen de vervoerders zeker een pluim. Hopelijk levert het echt een bijdrage aan het daadwerkelijk beter helpen van reizigers met ingewikkelde klachten”, zo stelt de organisatie. Lees hier de volledige rapportage van het OV loket.

Lees ook:

Recordaantal klachten OV loket door verdwijnen papieren treinkaartje

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “OV loket: veel klachten over OV in derde kwartaal 2014”

Ricardo Hendriks|09.04.15|02:42

ik heb ook een klacht,ik reisde met de trein tot het Amstelstation in Amsterdam.Daar aangekomen en naar beneden om in de stationshal uit te gaan loggen,nu heb je daar aan de ene kant voor de trein en vlak daar naast die voor de metro.nu is het probleem dat log je dan bij de metro uit dan in plaats van te weigeren en aan te geven dat je fout uit logt word er 20 euro van je kaart gehaald,en als je dan via de bank ook nog bij 20 euro saldo oplaat waarderen merk je het geen eens.5 weken geld terug.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.