9292 geeft reiziger voortaan realtime reisadvies

9292, realtime, reisinformatie

Reizigers kunnen sinds woensdag hun reis realtime plannen via 9292. Dat betekent dat de meest actuele OV-informatie, zoals vertragingen, in de reisadviezen zijn opgenomen. De informatie is op te vragen via de website, de apps en het callcenter van 9292. Met de real time planner van 9292 kunnen reizigers nu ‘live’ hun OV-reis plannen. Waar wijzigingen in de tijden optreden, kan de reis herpland worden en biedt 9292 alternatieven aan.

9292 is overigens niet de eerste aanbieder die met een realtime reisplanner komt. GoAbout geeft al sinds dit voorjaar realtime reisadvies. 9292 gaat nu 80 miljoen extra berichten per dag verwerken. Dat heeft een enorme impact op haar systemen. De reisplanner van 9292 geeft 1,5 miljoen reisadviezen per dag en die moeten allemaal van hoge kwaliteit zijn.

Realtime reisinformatie

Hulman: “We zijn dan ook met uiterste zorgvuldigheid te werk gegaan om dit te realiseren. Zo zijn we in september begonnen met het geven van real time informatie via ons call center. Dat is eigenlijk de ideale praktijktest, want je merkt direct wat voor impact de informatie heeft op de reis van de reiziger. De informatie die we geven moet tenslotte toegankelijk en betrouwbaar blijven. Juist om die kwaliteiten wordt onze dienstverlening zo gewaardeerd.”

Bijna alle realtime informatie wordt verwerkt en getoond. Alleen de informatie van het GVB in Amsterdam en de real time informatie van de tramlijn Utrecht-IJsselstein/Nieuwegein van Bestuur Regio Utrecht is bij de introductie nog niet zichtbaar. Hulman: “We hebben de gegevens te kort geleden ontvangen om voldoende te kunnen testen. Samen met GVB en Bestuur Regio Utrecht werken we er hard aan om zo snel mogelijk ook die reisinformatie te kunnen opnemen.”

Feedback reizigers

9292 heeft in 2014 vol ingezet op de realisatie van real time reisinformatie in het reisadvies. De organisatie heeft bij de ontwikkeling ervan gebruik gemaakt van feedback van reizigers. Hulman: “Juist dat bleek enorm waardevol. Het is één ding om zelf te bedenken hoe je real time reisinformatie aanbiedt. De ervaring en input van reizigers die er dagelijks mee plannen heeft een onschatbare meerwaarde.”

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “9292 geeft reiziger voortaan realtime reisadvies”

Marieke van Gompel|03.12.14|10:10

Beste Jacco,

Een terechte opmerking. Ik heb een aanvulling in het artikel gemaakt.

Jacco Lammers|02.12.14|13:28

Misschien is het goed om te vermelden dat GoAbout (http://goabout.com) al sinds dit voorjaar realtime reisadvies gaf.