Busstation Leiden

Provincie investeert in reisinformatie busstation Leiden

De provincie Zuid-Holland gaat investeren in betere reisinformatie op busstation Leiden. De provincie doet dit op verzoek van de gemeente Leiden, reizigers en consumentenorganisaties. Reizigerorganisatie Rover voerde een verkennend onderzoek uit waaruit bleek dat veel reisinformatie op het busstation in Leiden niet nauwkeurig is. De provincie besloot daarop eerder dit jaar in samenwerking met Rover het huidige reisinformatiesysteem in de provincie kritisch te beoordelen.

Busreizigers in Leiden worden vanaf het voorjaar van 2015 via verschillende reisinformatieborden geïnformeerd over de exacte vertrekhalte en vertrektijd van hun bus. Op dit moment is de vertrekinformatie niet nauwkeurig genoeg. Actuele informatie op de overzichtsborden op de perrons moet er voor zorgen dat de reiziger beter ziet waar hij moet zijn en hoe laat zijn bus vertrekt.

Dynamische reisinformatie

Naast het verbeteren van de reisinformatie wordt het busstation door de gemeente Leiden opgeknapt. Er is onder andere opnieuw geasfalteerd en de haltes zijn toegankelijker gemaakt. Verder worden de monitoren die niet in gebruik zijn verwijderd.

De provincie installeert tegelijkertijd dynamische reisinformatie panelen (DRIS). De displays worden geplaatst in de ‘bakken’ in de bestaande bogen boven de haltes. Op de twee haltes die per 14 december het vertrekpunt zijn voor R-net, krijgen de displays de herkenbare rode R-net kleuren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.