Hartmut Schick, hoofd Daimler Buses, Ulrike Riedel, lid van de Raad van Bestuur van Hamburger Hochbahn, presentatie Mercedes-Benz CapaCity L

Hamburg zet nieuwe Mercedes-Benz CapaCity L in op drukste buslijn

Vervoerder Hamburger Hochbahn gaat de nieuwe Mercedes-Benz CapaCity L inzetten op de drukste buslijn in Hamburg. De gelede bus, met een lengte van 21 meter en een capaciteit van 191 passagiers, gaat in een proefperiode op buslijn 5 in de stad rijden. Hamburger Hochbach doet dit om ervaringen op te doen met busmaterieel met een hoge capaciteit. Ulrike Riedel, lid van de Raad van Bestuur van Hamburger Hochbahn kreeg maandag bij de Mercedes-Benz fabriek in Mannheim officieel de sleutel overhandigd. Dat gebeurde bij de presentatie van de nieuwe stadsbus bij de fabriek van Mercedes-Benz in Mannheim.

Riedel: “We zijn blij met een toename van reizigers, maar in de spits is het niet langer mogelijk om de frequentie van de huidige bussen te verhogen. Daarom zijn bussen met een hoge capaciteit erg aantrekkelijk voor ons.” Buslijn 5 gaat van het centrum van Hamburg naar de universiteitswijk in het noordwesten van de stad. Het is de drukste buslijn van West-Europa. Als de resultaten van de proef met de CapaCity L positief zijn, dan gaat de vervoerder meer bussen van dit type bestellen.

Till Oberwörder van Daimler Buses vertelt over de ontwikkeling van de CapaCity L:

Bus Rapid Transit

De CapaCity L-bussen zullen in de toekomst mogelijk worden ingezet op een Bus Rapid Transit-systeem (BRT). Hamburg voert op dit moment een onderzoek uit naar de mogelijkheid om het huidige OV-netwerk uit te breiden en te ontwikkelen tot BRT-systeem. Een BRT-systeem is een vrije baan speciaal ontworpen voor bussen. Doordat de bussen op deze baan nauwelijks hinder ondervinden van het overige verkeer, kunnen ze met een hoge snelheid rijden en elkaar kort achter elkaar opvolgen.

Till Oberwörder, hoofd Marketing, Sales en Aftersales bij Daimler Buses: “Hamburg is heel erg innovatief als het gaat om oplossingen bedenken voor de OV-sector. Om verdere congestie tegen te gaan, richt Hamburg zich op voertuigen met een hoge capaciteit zoals de CapaCity L. Er zullen mogelijk meer steden volgen, want we zien deze trend van verstedelijking niet alleen in Hamburg maar ook in andere grote steden in de rest van de wereld. Dit was voor ons ook de reden om de CapaCity L te ontwikkelen.”

Vrije busbaan

Hamburg laat zich in de plannen voor de snelle, vrije busbaan inspireren door Istanbul. Deze Turkse stad heeft BRT-systeem met een lengte van 50 kilometer dat geen stoplichten of kruisingen kent. Daardoor kunnen de bussen elkaar razendsnel opvolgen en is er amper oponthoud. Op deze buslijnen rijden voornamelijk gelede Mercedes-Benz Citaro en Mercedes-Benz Capacity-bussen, de voorgangers van de CapaCity L.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Hamburg zet nieuwe Mercedes-Benz CapaCity L in op drukste buslijn”

Paul Lamote|06.12.14|18:42

Ik wel eens met lijn 5 in Hamburg gereisd.
Ik kan het iedereen afraden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.