Trolley 2.0, Breng, Arhem

Bouw prototype bovenleidingloze trolley voor Arnhem gestart

Het bedrijf EL-KW gaat voor Arnhem het prototype van de Trolleybus 2.0 bouwen. Deze trolleybus met een lengte van 18 meter rijdt bovenleidingloos en laadt tussendoor via een pantograaf bij via de bestaande infrastructuur. EL-KW gaat twee bestaande trolleybussen van Hermes ombouwen tot Trolleybus 2.0. De eerste testritten met het prototype starten eind 2015 in Arnhem.

Directeur Jurgen van Kalleveen van EL-KV: “Wij bouwen eerst een prototype van twee bestaande bussen. Dit doen wij om te bepalen welke techniek het meest geschikt is voor Trolley 2.0. We kijken welke aandrijflijn het meest geschikt is voor dit concept. Dat prototype gaan we vervolgens verbeteren en onderhouden. De resultaten uit de test gebruiken we voor de ontwikkeling van de nieuwe bus.”

Elektrische busconcessie

De kosten voor het project bedragen ruim drie miljoen euro, deze worden voor een groot deel door het bedrijfsleven gedragen. De gemeente Arnhem, Stadsregio Arnhem Nijmegen en vervoerder Hermes (Connexxion) dragen voor een gedeelte bij in de ontwikkelingskosten. Hermes gaat expertise leveren en verkoopt twee gelede Van Hool-trolleybussen aan EL-KW die worden omgebouwd. Het onderhoud en beheer van de Trolleybus 2.0 komt vervolgens bij EL-KW te liggen.

De nieuwe trolleybus zal gedeeltelijk onder de draad rijden en daarna tien kilometer buiten de draad, om vervolgens weer onder de draad op te laden. Arnhem wil met dit initiatief het aantal gasbussen verminderen en heeft uiteindelijk als doel om een volledige elektrische busconcessie te introduceren. Als de tests met het prototype goed verlopen worden mogelijk meer trolleybussen van Hermes omgebouwd. 

Elektrisch busvervoer

Trolley is een van de meest betrouwbare vormen van elektrisch vervoer. Het is schoon, de bussen produceren geen uitlaatgassen en maken nagenoeg geen lawaai. In Arnhem werd aan het begin van dit jaar een internationale trolleyconferentie gehouden. Tijdens deze conferentie werd breed gediscussieerd over de toekomst van de trolley in Europa en de mogelijkheden om gedeeltelijk bovenleidingloos te gaan rijden.

Wethouder Alex Mink van Mobiliteit: “De nu gemaakte afspraken bieden grote kansen. De ontwikkeling maakt het mogelijk om een trolleyroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt. Ook kan een extra lus door een wijk of naar een bestemming worden toegevoegd. Daarnaast hoeft er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht te worden.”

Trolley 2.0

“Het is niet zo verbazingwekkend dat andere steden, waaronder Amsterdam, maar zeker ook veel steden en vervoersbedrijven in Europa, grote interesse tonen. Arnhem maakt haar faam als trolley- en elektriciteitsstad waar. Het zal in de toekomst extra werkgelegenheid opleveren.”

Arnhem en Amsterdam werken daarnaast samen met de Duitse steden Osnabrück, Solingen, Krefeld en Düsseldorf in een Europees project om de Trolley 2.0 gezamenlijk uit te rollen. Verkeersplanoloog Alexander Uil van de gemeente Arnhem: “Daarbij worden de bovenleidingloze trolleybussen in de dienstregeling ingezet. Het doel is uiteindelijk om zo veel mogelijk bussen om te bouwen naar Trolley 2.0.”

ELektrische aandrijflijnen

EL-KW  is de Nederlandse tak van de Vayon green power Group. EL-KW ontwerpt en produceert in de stadsregio elektrische aandrijflijnen en hybride oplossingen voor bedrijfsauto’s.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.