Brabantliner, Mercedes-Benz Intouro

Arriva en provincie: goede start Brabantse busconcessies

Arriva en de provincie Noord-Brabant zijn, op een paar kleine kinderziektes na, tevreden over de start van de busconcessies in Oost- en West-Brabant. Arriva verzorgt deze concessies sinds zondag met ruim 420 bussen, waarvan 334 gloednieuwe voertuigen. Met een gewijzigde dienstregeling en ruim 1200 chauffeurs die naar Brabant zijn overgekomen, kan volgens Arriva van een mega-operatie gesproken worden.

Zondag bleek dat de Dynamische Reis Informatie Systemen (DRIS) in voornamelijk Den Bosch niet met de juiste informatie geladen waren en dubbele resultaten gaven. Met man en macht is er zowel zondag als maandag met GOVI – de partij die de DRIS aanstuurt – aan gewerkt de systemen actueel te krijgen. Dinsdag toonden de informatiepanelen bij de haltes weer de juiste informatie. Arriva zette extra personeel in in de spits om reizigers verder te helpen.

DRIS-panelen

De DRIS-panelen in Tilburg werken nog met een verouderd systeem. De provincie Noord-Brabant voert hier op dit moment nog onderhoudswerkzaamheden aan uit. Naar verwachting werken de panelen binnen zes tot acht weken. Reizigers in Tilburg hebben in de maandagochtendspits op sommige lijnen een drukke bus ervaren. Voor dinsdagochtend werd georganiseerd dat er versterkingsbussen klaar staan in Tilburg om bij drukte direct te kunnen inzetten.

Op het traject tussen Breda en Utrecht rijden sinds zondag 24 nieuwe Mercedes-Benz Intouro streekbussen. Deze voertuigen rijden onder de naam BrabantLiner en zijn geleverd door EvoBus Nederland. OVPro maakte een fotoreportage van deze bussen vlak nadat ze op de werkplaats in Nijkerk waren aangekomen vanuit de fabriek in Istanbul.

Bekijk hier de fotoreportage.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Arriva en provincie: goede start Brabantse busconcessies”

Paul Lamote|16.12.14|20:16

Ritten vallen massaal uit of zijn 20 minuten over tijd. Veel chauffeurs hebben moeite met het starten van de bus en met het bedienen van de boordcomputer. De informatie voor de DRIS-schermen is verkeerd aangeleverd bij GOVI zodat er onzin op de schermen staat. Haltepalen vermelden nog overal de oude lijnnummers, ook bij haltes waar inmiddels geen bus meer komt. Bij nieuwe haltes is men vergeten haltepalen te plaatsen zodat de reizigers maar moeten raden waar de halte is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.