Connexxion, bus, Goes, Zeeland

Connexxion wint busconcessie Haarlem-IJmond na loting

Huidige vervoerder Connexxion heeft de concessie voor het busvervoer van de regio Haarlem-IJmond gewonnen na een loting. Connexxion en Syntus zouden met een gelijk aantal punten zijn geëindigd, waardoor de winnaar uiteindelijk via een loting werd bepaald. De derde inschrijver EBS was toen al afgevallen. De busconcessie heeft een waarde van 320 miljoen euro.

De provincie Noord-Holland wil dit niet bevestigen, omdat GS dinsdag formeel nog een besluit moet maken. Dit besluit wordt woensdagochtend bekendgemaakt. De Volkskrant meldde dat Syntus in eerste instantie als winnaar uit de bus zou zijn gekomen, maar na een extra toelichting van Connexxion kwamen beide bedrijven gelijk te staan. Volgens de provincie is dit onjuist.

Woordvoerder Pierre Wimmers van de provincie Noord-Holland: “In het proces is altijd ruimte om nader informatie te vragen bij onduidelijkheid over de aanlevering. Dat kan bijvoorbeeld, omdat de vervoerders wordt gevraagd om de informatie op dezelfde manier aan te leveren voor een eerlijke beoordeling. Dit heeft niks met punten te maken.”

Score

De inschrijvers werden op drie kwantitatieve criteria en zes kwalitatieve criteria beoordeeld. De kwantitatieve criteria waren het aantal aangeboden DRU’s, de samenstelling van de vloot en de subsidie afhankelijk van de reizigersgroei. De kwalitatieve criteria waren het vervoersplan, sustainability (twee delen) en klanttevredenheid (drie delen).

De ervaring leert in OV-aanbestedingen dat het vrij uitzonderlijk is dat twee vervoerders exact hetzelfde aantal punten behalen. Een logischere verklaring zou kunnen zijn dat beide inschrijvers op alle punten maximaal hebben gescoord.

Aanbesteding

Adjunct-directeur Emile Broersma van Syntus: “Wij hebben met de betrokken partijen afgesproken niet te reageren totdat het besluit van GS valt. We volgen het proces van deze aanbesteding met belangstelling.” Ook Connexxion zegt in afwachting van de bekendmaking niet inhoudelijk te willen reageren.

Ook directeur Wim Kurver van EBS wil niet reageren tot de provincie de uitslag formeel heeft bekendgemaakt. Voor EBS is de uitkomst van de aanbesteding een fikse tegenvaller omdat het bedrijf met het winnen van deze concessie haar groeiambitie wil voorzetten. EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Nederlandse OV-concessies. De vervoerder verzorgt sinds eind 2011 met 220 bussen de OV-concessie Waterland.

Concessie

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort tot Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen. De busconcessie geldt voor de periode van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.

De provincie wil met deze aanbesteding de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Haarlem-IJmond zoveel mogelijk behouden. Gedeputeerde Staten besloten eerder al om voor deze concessie 18 miljoen euro meer uit te trekken dan op dit moment beschikbaar is voor de huidige concessie.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Connexxion wint busconcessie Haarlem-IJmond na loting”

Ricardo Boulanger|21.01.15|12:55

18 miljoen extra! Goed om te zien dat er dan toch ook nog aanbesteders zijn die de noodzaak van extra investering in goed OV zien.
Daar waar de grote steden alleen maar steeds minder krijgen.
Ben als frequent Connexxion gebruiker zeer tevreden over de kwaliteit van hun materiaal en rijtijden.

Peter|21.01.15|17:45

@Ricard Bakker Als dat extra geld op gaat aan loonsverhogingen zoals in het verleden vaak gebeurd is schiet je er als reiziger weinig mee op. Ik wil eerst nog wel eens zien wat de reiziger hier mee opschiet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.