Veolia: vechten om OV-concessie Limburg te winnen

Directeur Manu Lageirse, Veolia, rechtbank Maastricht

Vervoerder Veolia stuurt niet aan op het verliezen van de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. Dat zegt directeur Manu Lageirse in reactie op een artikel in de Volkskrant. Ingewijden zouden tegenover de krant hebben verklaard dat Veolia, een van de huidige vervoerders, niet over voldoende financiële middelen beschikt om de OV-concessie te verzorgen. Om die reden zou het bedrijf proberen om in februari met een rechtszaak de concessieduur op te rekken.

Directeur Manu Lageirse van Veolia: “Als Veolia de exploitatie van de OV-concessie in Limburg financieel niet zou kunnen dragen, dan gaan we niet vechten en dan schrijven we ons ook niet in.” Veolia verzorgt op dit moment het spoorvervoer tussen Roermond, Venlo en Nijmegen en het busvervoer in de gehele provincie.

Concessie

Veolia verzorgt sinds 2006 het busvervoer in de gehele provincie Limburg en de stoptreindiensten op de Valleilijn.   “Limburg is ons paradepaardje, we hebben er een succesvolle concessie van gemaakt waar we trots op zijn. We hebben nu een kwalitatief heel goede offerte geleverd en doen er alles aan om de concessie in Limburg te behouden. Wij schrijven in om de concessie met 15 jaar te verlengen, niet met enkele maanden”, aldus Veolia.

Ook de beweringen in het Volkskrant-artikel dat de top van Transdev zich bemoeid zou hebben met de bieding op de OV-concessie is volgens Veolia “pertinent onjuist”. In het artikel wordt gesteld dat het lokale aanbestedingsteam oorspronkelijk een scherpe bieding zou hebben opgesteld. Kort voor het bod zou de top er echter op hebben aangedrongen om om meer subsidie voor de exploitatie te vragen. Lageirse: “Frankrijk heeft ons niet overruled. Ik heb juist Frankrijk op een aantal punten weten te overtuigen.”

Transportactiviteiten

Veolia Environnement, het moederbedrijf van Veolia Transdev, maakte begin vorig jaar bekend zijn transportactiviteiten te willen verkopen. Daartoe behoort ook Veolia Transport Nederland.

 Veolia Transdev is voor 50 procent in handen van Veolia Environnement en voor 50 procent van Caisse des Dépôts et Consignations. Het moederbedrijf deed dit om de schulden omlaag te brengen.

Volgens Veolia staan de vervoerders Veolia Nederland, Zweden en Duitsland echter niet langer in de etalage omdat de algemene schuldgraad van Transdev verbeterd is en er “geen noodzaak meer is om activiteiten te verkopen”. “Het gaat veel beter met onze financiële slagkracht”, aldus Lageirse.

Aanbesteding

Veolia spande onlangs nog een kort geding aan tegen de provincie Limburg omdat ze wilde dat NS-dochter Abellio werd uitgesloten om mee te kunnen doen aan de aanbesteding. De NS zou een eventueel verlies in Limburg kunnen compenseren met opbrengsten uit andere winstgevende lijnen. Ook heeft NS volgens Veolia voordelen omdat ze servicebalies op de Limburgse treinstations heeft waar dochter Abellio gebruik van kan maken, maar concurrerende vervoerders niet. Daarnaast zou Abellio betere aansluitingen kunnen bieden omdat moederbedrijf NS de intercitydiensten al verzorgt. De rechter wees de eis van Veolia echter af, omdat Veolia deze zaken niet hard kon maken in het kort geding.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is ondertussen in navolging van een klacht van Veolia een onderzoek gestart naar mogelijk machtsmisbruik van NS in de Limburgse OV-concessie. Het is nog onbekend of de resultaten van dit onderzoek voor de gunning bekend zullen worden gemaakt.

Gunning

NS verzorgt op dit moment de stoptreinverbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Die worden nu voor het eerst aanbesteed. Het is voor het eerst dat het gehele openbaar vervoer in Limburg in één keer wordt aanbesteed. Met deze aanbesteding gaat ruim één miljard euro gemoeid.

De OV-concessie Limburg gaat in op 11 december 2016 en duurt 15 jaar. Naar verwachting wordt er in februari tot gunning overgegaan. Naast Veolia en NS heeft ook Arriva ingeschreven op deze concessie.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.