Rechtbank, rechter

OV-bedrijven naar rechter om verlenging concessie Groningen-Drenthe

Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zijn een juridische procedure gestart tegen de provincies Groningen en Drenthe. De vier vervoerders zijn tegen het besluit van beide regionale overheden om de lopende concessie met Qbuzz met twee jaar te verlengen. Ze zijn van mening dat er een nieuwe aanbesteding moet volgen en willen dit via de rechter afdwingen.

Qbuzz verzorgt momenteel het overgrote deel van het busvervoer in Groningen en Drenthe. De huidige concessie is in 2012 al eens met twee jaar verlengd en afgelopen december besloten beide provinciebesturen om het contract nóg eens met twee jaar te verlengen, tot medio december 2019.

Onrechtmatig

De vier vervoersbedrijven, gebundeld in de Federatie Nederlandse Mobiliteitsbedrijven (FNM), vinden echter dat een tweede verlenging onrechtmatig is. Ze stuurden een brief naar de twee provincies met daarin het verzoek de verlenging terug te draaien en een nieuwe aanbestedingsprocedure te starten.

De eerste verlenging was wettelijk toegestaan en is destijds ook opgenomen in het betreffende bestek. Maar dat er een tweede verlenging plaatsvindt, staat de wet volgens de FNM niet toe. ”Het is een onrechtmatige aantasting van de vrije mededinging”, aldus de organisatie in een brief aan de provinciebesturen.

Wetswijziging

De verantwoordelijke gedeputeerde van de provincie Drenthe, Henk Brink, bleef echter van mening dat een nieuwe verlenging wel degelijk mag. Hij wijst in dit verband op een Europese wetswijziging uit 2010. Daaruit vloeit voort dat de maximale concessietermijn van acht jaar is gewijzigd naar tien jaar. Een besluit dat is overgenomen in de Nederlandse wet.

”Als we dat hadden geweten bij de aanbesteding in 2008 hadden wij in het bestek van de concessie Groningen-Drenthe zeker een bepaling opgenomen dat een langere maximale wettelijke concessietermijn zou kunnen doorwerken in de lopende concessie”, aldus de Gedeputeerde in een reactie op de brief van FNM. De provincies hebben dat echter destijds niet opgenomen. ”En we hebben daarom lang gedacht dat de wetswijziging geen betekenis voor ons had.”

Amsterdam

De Stadsregio Amsterdam besloot echter vorig jaar om een concessie een tweede keer te verlengen. Ook in dit geval was er geen bepaling in het betreffende bestek opgenomen over een tweede verlenging. Na bestudering van dat besluit kwam Brink tot de conclusie dat de Qbuzz-concessie toch opnieuw mocht worden verlengd. ”De concessie Groningen-Drenthe kent namelijk de bepaling dat wij deze tussentijds kunnen wijzigen, mits de vervoerder daarmee instemt.” Qbuzz heeft die instemming ook gegeven.

De vier vervoerders kunnen zich niet vinden in de uitleg van Brink. Ze zijn van mening dat de wetswijziging een nieuwe verlenging helemaal niet toestaat en hebben inmiddels officieel bezwaar gemaakt.

Zitting

”De verwachting is dat binnen zes tot acht weken een eerste zitting plaatsvindt”, aldus de door de FNM ingeschakelde advocaat Frederik van Nouhuys van Straatman Koster Advocaten. ”In de zitting vragen we om het besluit te schorsen.” De zaak is aangespannen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Hoewel de regionale overheden menen een juist besluit te hebben genomen, worden toch voorbereidingen getroffen voor een eventuele nieuwe aanbesteding.

De provinciebesturen hebben besloten tot een verlenging, omdat ze tevreden zijn over de prijs en de kwaliteit van het vervoer dat Qbuzz aanbiedt. Daarnaast geven Groningen en Drenthe aan dat ze graag een goed ingewerkte vervoerder willen hebben, omdat onder andere in de steden Assen en Groningen veel werkzaamheden plaatsvinden de komende jaren.

Verduurzamen

Qbuzz doet de komende tijd diverse investeringen in het verduurzamen van materieel. Zo worden vijftig bussen vervangen door schonere Euro 6-bussen. Daarnaast gaan er twee volledig elektrische bussen rijden en komt er een onderzoek naar het gebruik van waterstofbussen tussen Delfzijl en de stad Groningen. Ook komt er een pilot waarbij gebruikers van doelgroepenvervoer worden gestimuleerd om met het openbaar vervoer te reizen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

5 reacties op “OV-bedrijven naar rechter om verlenging concessie Groningen-Drenthe”

Camille Kreemers|03.02.15|10:56

dus mag ik hieruit opmaken dat als de FMN een dergelijke verlenging krijgt iedereen stil blijft, maar een nieuw-FMN lid de verlenging krijgt alles aan het werk wordt gezet om dit te dwarsbomen?

Derk Van Dorth|03.02.15|13:51

Marktwerking: gouden tijden voor aanbestedingsspecialisten, juristen, directeuren en soms schilders

Paul Lamote|04.02.15|17:13

@Camille Kreemers Waar het om draait is dat deze verlenging in stijd met de wet is. Voor de reiziger zou het daarnaast een zegen zijn als Qbuzz zo snel mogelijk in het noorden verwijnt. Het enige waar Qbuzz het belastinggeld aan besteedt is aan het organiseren van overbodige buslijnen die volledig parallel lopen aan de trein.

Camille Kreemers|06.02.15|14:25

@ Paul,

De SRA heeft dit ook gedaan met de concessie Amstelland, waar Connexxion rijdt. Die deden precies hetzelfde, waarbij de reden overigens niet eens gegeven werd. In Groningen willen ze waarschijnlijk eventuele inwerkproblemen voorkomen.

Daarnaast bepaalt niet Qbuzz, maar het OV-bureau de dienstregeling. Qbuzz moet de dienstregeling van het OV-bureau uitvoeren. Die overbodige buslijnen zitten daarnaast ook enorm vol. Bij verplicht overstappen naar de trein verliezen ze reizigers.

Henri Borgman|10.02.15|11:54

welke lijnen lopen dan parallel aan de trein?? hou er bovendien rekening mee dat de trein veel minder plekken aan doet dan de bus tussen verschillende plaatsen…hierdoor dupeer je weer mensen in de buitengebieden….de trein doet alleen plekken aan waar meerdere reizigers opstappen…en beste Lamote…waarom een zegen als qbuzz verdwijnt?? als er een nieuwe vervoerder komt blijven de meeste mensen gewoon op hun oude plek…die nu bij qbuzz zitten komen grotendeels bij arriva vandaan….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.